Foto
- 10 września 2023
- wyświetleń: 10005
Rajd Śląska 2023: znamy zwycięzców!
W ten weekend odbył się Rajd Śląska, po raz pierwszy organizowany jako impreza o międzynarodowej randze. W zawodach pod patronatem Marszałka Województwa Śląskiego wzięły udział nie tylko najlepsze krajowe załogi lecz także uczestnicy cyklu FIA European Rally Trophy. W programie największego motoryzacyjnego wydarzenia w regionie było 12 odcinków specjalnych, w tym zupełnie nowe próby! Na bieżąco relacjonowaliśmy dla Was to wydarzenie! Rajd Śląska 2023 wygrali Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel. Czwarte miejsce zajęli Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo), dzięki czemu zdobyli tytuł rajdowych mistrzów Polski 2023. Zobaczcie fotorelację!
Rajd Śląska 2023 to trzy dni rajdowej rywalizacji w Województwie Śląskim, 12 odcinków specjalnych w tym wieczorne ściganie w Katowicach i Chorzowie oraz zupełnie nowe oesy w Jasienicy i Ochabach. Trasa tegorocznej edycji liczyła 635,12 km, z czego blisko 150,34 to dystans 12 asfaltowych odcinków specjalnych.
Start odbył się w sercu Katowic - uroczyste rozpoczęcie rajdu miało miejsce w piątek, 8 września o 19:00 na ulicy Dworcowej. Rywalizacja w Rajdzie Śląska rozpoczęła się od 4-kilometrowego, wieczornego oesu wokół Spodka.
W sobotę i niedzielę ponad setka rajdowych załóg rywalizowała na zamkniętych odcinkach w Jasienicy, Hażlachu, Jastrzębiu-Zdroju, Ochabach i Kiczycach. Serwis, meta zawodów i wręczenie pucharów miały miejsce na Stadionie Śląskim w Chorzowie.
Rajd Śląska, zawody organizowane przez Fundację Automobilistów, były również zaliczane do kalendarzy Historycznych Rajdowych Mistrzostw Polski (HRSMP) i Rajdowych Mistrzostw Południa (RMP). Łącznie, ze Stadionu Śląskiego w Chorzowie, gdzie zlokalizowano bazę rajdu, do rywalizacji ruszyły 94 załogi. 47 rywalizowało w ramach rundy FIA ERC, 13 duetów walczyło o punkty w historycznym czempionacie, a 34 w RMP.
Przed startem Rajdu Śląska zawodnicy mieli okazję do krótkiej rozgrzewki i sprawdzenia ustawień w swoich samochodach. Odcinek testowy wytyczono na 2,8-kilometrowym odcinku drogi obok zakładów ERG Nitrochem w Bieruniu. Najlepszy czas podczas tej sesji uzyskali Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 Evo). O zaledwie 0,2 s. wolniejsi byli Jarosław i Marcin Szejowie jadący Hyundaiem i20 R5. Sylwester Płachytka i Rafał Fiołek (Skoda Fabia Rally2 Evo) zanotowali trzeci czas, ze stratą 0,4 s. do najszybszej załogi. Druga załoga w klasyfikacji generalnej RSMP - Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo) mogła poszczycić się czwartym czasem.
W odcinku testowym nie wzięli udziału m.in. liderzy klasyfikacji - Grzegorz Grzyb i Adam Binięda. Wśród aut z napędem na jedną oś najszybsi byli Marek Nowak i Adam Grzelka (Opel Corsa Rally4). O 1,1 s. wyprzedzili Rene Dohnala i Romana Sveca. Czeska załoga jadąca Peugeotem 208 Rally4 walczy o tytuł mistrzowski w klasyfikacji FIA European Rally Trophy - obecnie są liderami w punktacji tego cyklu.
Rajd Śląska 2023 - wyniki odcinka testowego:
1. Wróblewski/Wróbel (Škoda Fabia Rally2 Evo) 1:27,1 s
2. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) +0,2 s
3. Płachytka/Fiołek (Škoda Fabia Rally2 Evo) +0,4 s
4. Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +0,5 s
5. Tochowicz/Białowąs (Citroen C3 Rally2) +3,8 s
6. Nowak/Grzelka (Opel Corsa Rally4) +10,0 s
7. Roefler/Bała (Ford Fiesta Rally3) +11,4 s
8. Gazda/Mikuliszyn (Renault Clio Rally4) +11,6 s
9. Ociepa/Kuśnierz (Škoda Fabia Rally2 Evo) +12,1 s
10. Ulanowski/Kielar (Ford Fiesta Rally4) +12,6 s.
Widowiskowy odcinek specjalny wokół katowickiego Spodka otworzył rywalizację w Rajdzie Śląska 2023 - szóstej, przedostatniej rundzie sezonu RSMP. Czterokilometrową próbę najszybciej pokonali Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo). Dla Byśkiniewicza to ósmy w karierze oesowy triumf w rundzie krajowego czempionatu.
Rajd Śląska 2023 rozpoczął się od ceremonii startu na ulicy Dworcowej w centrum Katowic. Przez rampę przejechało 47 załóg startujących w cyklach FIA ERT i RSMP oraz 13 samochodów historycznych rywalizujących w Motul HRSMP. Uczestników rajdu powitały tłumy kibiców oraz... górnicza orkiestra dęta.
Z rampy startowej zawodnicy udali się na al. Walentego Roździeńskiego, gdzie zlokalizowany był start do pierwszego odcinka specjalnego rajdu. Próbę wytyczono w katowickiej Strefie Kultury i wokół Spodka. Na zapętlonym, czterokilometrowym oesie najszybsi byli Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo). O sekundę wolniej trasę pokonali Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot, ale załoga Forda Fiesty Rally2 otrzymała 10 s. kary za potrącenie beczki. W tej sytuacji drugie miejsce na odcinku zajęli Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 Evo). Duet Orlen Team o 0,2 s. wyprzedziła śląską załogę Dariusz Poloński/Łukasz Sitek (Volkswagen Polo R5). Lider klasyfikacji RSMP - Grzegorz Grzyb pilotowany przez Adama Biniędę (Skoda Fabia Rally2 Evo) zajął czwarte miejsce.
W klasie 3 (samochody Rally3) pierwszymi liderami zostali Piotr Krotoszyński i Mateusz Martynek (Ford Fiesta Rally3). Co prawda najlepszym czasem popisali się Piotr Parys i Damian Syty (Ford Fiesta Rally3), ale do ich rezultatu dopisano 13-minutową karę za spóźnienie na start oesu. W efekcie, przed sobotnim etapem Rajdu Śląska, Parys i Syty zajmują siódme, ostatnie miejsce w klasie. Na drugim miejscu są Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Ford Fiesta Rally3, +2,8 s). Na ich wyniku również zaważyła kara - 10 sekund za potrącenie jednego z elementów trasy. Na trzecim miejscu piątkowe zmagania zakończyli Marcin Kowal i Sebastian Lenkowski (Ford Fiesta Rally3, +3,7 s).
Z kolei w „ośce" (klasyfikacja 2WD) na czele tabeli z czasami widnieją Jacek Sobczak i Mateusz Pawłowski (Porsche 911 GT3). O 3,6 s wolniej od nich pojechali Hubert Kowalczyk i Jarosław Hryniuk (Peugeot 208 Rally4). Trzeci rezultat należał do Gracjana Predko i Michała Jurgały (Peugeot 208 Rally4, +5,6 s) - liderów punktacji mistrzostw w „ośce" i klasie 4.
Stawka HRSMP pokonywała odcinek w Katowicach dwukrotnie. Za każdym razem najlepszy czas notowali Grzegorz Olchawski i Przemysław Bosek (Audi Quattro). Po dwóch oesach drugą pozycję zajmują Robert Luty i Marcin Celiński (Subaru Legacy RS, +12,3 s) a podium uzupełniają Krzysztof Głowala i Piotr Mitręga (Mazda 323 GTX 4WD, +16,8 s).
Rajd Śląska 2023 - klasyfikacja generalna po OS 1:
1. Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo) 3:02,8 s
2. Wróblewski/Wróbel (Skoda Fabia Rally2 Evo) +1,3 s
3. Poloński/Sitek (VW Polo GTI R5) +1,5 s
4. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 Evo) +1,7 s
5. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) +2,6 s
6. Terlecki/Marczewski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +4,4 s
7. Kwiatkowski/Kozdroń (Skoda Fabia Rally2 Evo) +7,3 s
8. Sobczak/Pawłowski (Porsche 911 GT3) +10,1 s
9. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta R5 MkII) +11,0 s
10. Płachytka/Fiołek (Skoda Fabia Rally2 Evo) +11,8 s
Drugi dzień ścigania na trasach Rajdu Śląska 2023 przyniósł zaciętą rywalizację o prowadzenie w zawodach. Na koniec dnia zwycięsko wyszli z niej Jarosław i Marcin Szejowie, ale ich przewaga nad kolejną załogą wynosi zaledwie 0,9 s.
Sobotni etap Rajdu Śląska składał się z siedmiu odcinków specjalnych. Dwukrotnie zawodnicy rywalizowali na próbach Gmina Jasienica (15,32 km), Hażlach (12,2 km) oraz Jastrzębie-Zdrój (18,2 km). Pomiędzy pętlami nie zaplanowano serwisu w Chorzowie, lecz strefę zmiany opon w Bielsku-Białej. Na zakończenie dnia zmierzyli się jeszcze na liczącej 1,5 km próbie pod Stadionem Śląskim w Chorzowie.
Już od początku etapu Rajd Śląska 2023 dostarczył emocjonującej rywalizacji. Na listę zwycięzców oesów wpisali się kolejno Dariusz Poloński i Łukasz Sitek (Volkswagen Polo R5), Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 Evo) ora Jarosław Szeja i Marcin Szeja (Hyundai i20 R5). Po pierwszej pętli na prowadzeniu był Wróblewski, ale Poloński był zaledwie 0,2 s za jego plecami. Trzecie miejsce zajmowali Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo, +2,5 s).
Drugi przejazd odcinka Gmina Jasienica zakończył się remisem. Na 15,3-kilometrowej próbie Wróblewski i Poloński zanotowali identyczny czas, więc różnica między nimi w klasyfikacji generalnej rajdu pozostała taka sama. Na trzecią pozycję, kosztem Łukasza Byśkiniewicza i Daniela Siatkowskiego (Skoda Fabia Rally2 Evo) awansowali bracia Szejowie.
Na próbie Hażlach pech dopadł Polońskiego - kierowca Volkswagena uszkodził samochód i musiał wycofać się z rywalizacji. Dzięki temu Wróblewski i Wróbel - najszybsi na tym oesie - umocnili się na prowadzeniu. Na drugą pozycję awansowali Byśkiniewicz i Siatkowski (+9,7 s), a na trzecim miejscu utrzymali się Szejowie (+11,2 s).
Odcinek Jastrzębie-Zdrój przyniósł kolejne przetasowania. Doskonałym czasem błysnęli walczący o tytuł mistrzowski Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 Evo). Zwycięstwo na tym oesie pozwoliło im awansować na czwartą pozycję w klasyfikacji rajdu. Wróblewski, a więc dotychczasowy lider rajdu nie będzie dobrze wspominał tego oesu - kłopoty układem hamulcowym i strata 19 s zepchnęły go na trzecie miejsce w rajdzie (+5,9 s). Z pecha Wróblewskiego skorzystał Szeja, który na tej próbie wykręcił drugi czas i w klasyfikacji rajdu awansował na pierwszą pozycję, o 0,3 s przed Byśkiniewiczem.
Sobotni etap zakończyła widowiskowa, 1,5-kilometrowa próba pod Stadionem Śląskim. Najlepszy czas na tym odcinku zanotowali Szejowie, pokonując o 0,6 s Byśkiniewicza. Trzeci czas to efekt jazdy duetu Sylwester Płachytka i Rafał Fiołek (Skoda Fabia Rally2 evo).
Po siedmiu odcinkach specjalnych w Rajdzie Śląska prowadzą Jarosław i Marcin Szejowie. Tuż za nimi, ze stratą 0,9 s plasują się Łukasz Byśkiniewicz z Danielem Siatkowskim. Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel zakończyli sobotnie zmagania na trzecim miejscu (+8,3 s). Czwarty jest Grzyb z Biniędą (+15,4 s), a pierwszą piątkę zamykają Płachytka i Fiołek (+16,6 s).
W klasie Rally3 prowadzenie od początku rajdu utrzymują Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Ford Fiesta Rally3). Piotr Krotoszyński i Mateusz Martynek (Ford Fiesta Rally3) mają do nich aż 2 minuty straty. Trzecia pozycja należy do duetu Marek Roefler/Marek Bała (Ford Fiesta Rally3, +3:15,9 s).
Porsche 911 GT3 Cup było najszybszym samochodem napędzanym na jedną oś. Jacek Sobczak i Mateusz Pawłowski o 1 min i 43 s wyprzedzają Huberta Kowalczyka i Jarosława Hryniuka jadących Peugeotem 208 Rally4. Kowalczyk po pierwszym dniu prowadzi w klasie 4, z przewagą 36,5 s nad Gracjanem Prędko i Michałem Jurgałą (Peugeot 208 Rally4).
Rajd Śląska 2023 - klasyfikacja generalna po OS 8:
1. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) 56:43,1 s
2. Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +0,9 s
3. Wróblewski/Wróbel (Škoda Fabia Rally2 Evo) +8,3 s
4. Grzyb/Binięda (Škoda Fabia Rally2 Evo) +15,4 s
5. Płachytka/Fiołek (Škoda Fabia Rally2 Evo) +16,6 s
6. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta R5 MkII) +40,3 s
7. Terlecki/Marczewski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +1:26,2 s
8. Sobczak/Pawłowski (Porsche 911 GT3) +2:11,3 s
9. Kwiatkowski/Kozdroń (Škoda Fabia Rally2 Evo) +2:36,3 s
10. Matulka/Dymurski (Ford Fiesta Rally3) +3:06,3 s.
Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 evo) wygrali Rajd Śląska 2023 - który był szóstą, przedostatnią rundą sezon mistrzostw Polski (RSMP), a także rundą pucharu Europy FIA (FIA ERT) oraz mistrzostw strefy Europy Centralnej (FIA CEZ). Czwarte miejsce zajęli Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo), dzięki czemu zdobyli tytuł rajdowych mistrzów Polski 2023.
Wróblewski i Wróbel wygrali siedem z 12 odcinków specjalnych rajdu. Pierwszy raz na prowadzenie wyszli po rozgrywanym w sobotę oesie w Jastrzębiu-Zdroju (18,2 km). Pod koniec drugiego dnia rajdu mieli jednak problemy z hamulcami i przed finałowym etapem zawodów spadli na trzecią pozycję. Sobotnie zmagania w roli liderów zakończyli bracia Jarosław i Marcin Szejowie (Hyundai i20 R5). Za nimi plasowali się wiceliderzy punktacji mistrzostw - Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo, +0,9 s). Z kolei Wróblewskiego i Wróbla od Szejów dzieliło 8,3 s.
W niedzielę, 10 września, Wróblewski i Wróbel wygrali wszystkie cztery rozegrane oesy i zwyciężyli w Rajdzie Śląska. Dla kierowcy z Żywca to trzeci w karierze triumf w klasyfikacji generalnej rundy mistrzostw Polski. Poprzednie dwa zwycięstwa Wróblewski wywalczył w Rajdzie Świdnickim - w 2021 i 2022 roku.
Na drugim miejscu finiszowali Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (+5,1 s). Na trzeciej pozycji metę osiągnęli bracia Szejowie (+7,5 s).
Czwarte miejsce wywalczyli Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (+35,8 s). Tym wynikiem pochodzący z Rzeszowa kierowca przypieczętował swój trzeci w karierze tytuł mistrza Polski. W sezonie 2016 Grzyb triumfował z Robertem Hundlą, a w 2018 roku w drodze do tego sukcesu, w poszczególnych rundach RSMP pilotowali go Bogusław Browiński, Robert Hundla i Jakub Wróbel. Rzeszowianin ma na swoim koncie również siedem tytułów mistrza Słowacji. Z kolei dla jego pilota - Adama Biniędy to pierwszy w karierze tytuł rajdowego mistrza Polski.
Czołową piątkę Rajdu Śląska 2023 uzupełnili Sylwester Płachytka i Rafał Fiołek (Skoda Fabia Rally2 evo, +45,0 s).
Na Power Stage - ostatnim, dodatkowo punktowanym odcinku rajdu - pięć punktów za najlepszy czas zdobyli Wróblewski i Wróbel. Na kolejnych miejscach uplasowały się załogi Szeja/Szeja (4 pkt), Grzyb/Binięda (3 pkt), Byśkiniewicz/Siatkowski (2 pkt) oraz Płachytka/Fiołek (1 pkt).
W klasie 3 (samochody Rally3) zwyciężyli Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Ford Fiesta Rally3). Czwarte miejsce zajęli Piotr Parys i Damian Syty (Ford Fiesta Rally3, +10:05,1 s), dzięki czemu obronili prowadzenie w punktacji tej klasy. O tytule w tej kategorii zdecyduje finałowa runda sezonu - 68. Rajd Wisły (29 września - 1 października)
W klasyfikacji 2WD (samochody z napędem na jedną oś) rywalizację zdominowali Jacek Sobczak i Mateusz Pawłowski w Porsche 911 GT3, najszybsi na wszystkich 11 odcinkach specjalnych.
Po Rajdzie Śląska na pierwszym miejscu punktacji mistrzostw Polski są Grzyb i Binięda (178 pkt). Na kolejnych miejscach plasują się załogi Byśkiniewicz/Siatkowski (135 pkt), Płachytka/Fiołek (118 pkt) oraz Kołtun/Pleskot (95 pkt).
Finałową runda sezonu RSMP będzie 68. edycja Rajdu Wisły (29 września - 1 października).
1. Wróblewski/Wróbel (Škoda Fabia Rally2 Evo) 1:28:30,8 s
2. Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +5,1 s
3. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) +7,5 s
4. Grzyb/Binięda (Škoda Fabia Rally2 Evo) +35,8 s
5. Płachytka/Fiołek (Škoda Fabia Rally2 Evo) +45,0 s
6. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta R5 MkII) +1:06,0 s
7. Terlecki/Marczewski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +2:32,1 s
8. Sobczak/Pawłowski (Porsche 911 GT3) +3:52,6 s
9. Kwiatkowski/Kozdroń (Škoda Fabia Rally2 Evo) +4:00,7 s
10. Kowalczyk/Hryniuk (Peugeot 208 Rally4) +6:24,5 s
RSMP 2023 - punktacja po Rajdzie Śląska 2023 (runda 6/7):
1. Grzyb/Binięda 178 pkt
2. Byśkiniewicz/Siatkowski 135 pkt
3. Płachytka/Fiołek 118 pkt
4. Kołtun/Pleskot 95 pkt
5. Szeja/Szeja 67 pkt
6. Wróblewski/Wróbel 64 pkt
7. Sesks/Francis 60 pkt
8. Terlecki/Marczewski 51 pkt
9. Poloński/Sitek 43 pkt
10. Kwiatkowski/Kozdroń 42 pkt.
W niedzielne popołudnie, przed legendarnym Kotłem Czarownic odbyło się zakończenie zawodów - ceremonia mety, podczas której puchary odebrały najlepsze załogi.
Rajd Śląska 2023 to trzy dni rajdowej rywalizacji w Województwie Śląskim, 12 odcinków specjalnych w tym wieczorne ściganie w Katowicach i Chorzowie oraz zupełnie nowe oesy w Jasienicy i Ochabach. Trasa tegorocznej edycji liczyła 635,12 km, z czego blisko 150,34 to dystans 12 asfaltowych odcinków specjalnych.
Start odbył się w sercu Katowic - uroczyste rozpoczęcie rajdu miało miejsce w piątek, 8 września o 19:00 na ulicy Dworcowej. Rywalizacja w Rajdzie Śląska rozpoczęła się od 4-kilometrowego, wieczornego oesu wokół Spodka.
Loading...
W sobotę i niedzielę ponad setka rajdowych załóg rywalizowała na zamkniętych odcinkach w Jasienicy, Hażlachu, Jastrzębiu-Zdroju, Ochabach i Kiczycach. Serwis, meta zawodów i wręczenie pucharów miały miejsce na Stadionie Śląskim w Chorzowie.
Rajd Śląska, zawody organizowane przez Fundację Automobilistów, były również zaliczane do kalendarzy Historycznych Rajdowych Mistrzostw Polski (HRSMP) i Rajdowych Mistrzostw Południa (RMP). Łącznie, ze Stadionu Śląskiego w Chorzowie, gdzie zlokalizowano bazę rajdu, do rywalizacji ruszyły 94 załogi. 47 rywalizowało w ramach rundy FIA ERC, 13 duetów walczyło o punkty w historycznym czempionacie, a 34 w RMP.
Wróblewski i Wróbel najszybsi na torze testowym w Bieruniu
Przed startem Rajdu Śląska zawodnicy mieli okazję do krótkiej rozgrzewki i sprawdzenia ustawień w swoich samochodach. Odcinek testowy wytyczono na 2,8-kilometrowym odcinku drogi obok zakładów ERG Nitrochem w Bieruniu. Najlepszy czas podczas tej sesji uzyskali Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 Evo). O zaledwie 0,2 s. wolniejsi byli Jarosław i Marcin Szejowie jadący Hyundaiem i20 R5. Sylwester Płachytka i Rafał Fiołek (Skoda Fabia Rally2 Evo) zanotowali trzeci czas, ze stratą 0,4 s. do najszybszej załogi. Druga załoga w klasyfikacji generalnej RSMP - Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo) mogła poszczycić się czwartym czasem.
W odcinku testowym nie wzięli udziału m.in. liderzy klasyfikacji - Grzegorz Grzyb i Adam Binięda. Wśród aut z napędem na jedną oś najszybsi byli Marek Nowak i Adam Grzelka (Opel Corsa Rally4). O 1,1 s. wyprzedzili Rene Dohnala i Romana Sveca. Czeska załoga jadąca Peugeotem 208 Rally4 walczy o tytuł mistrzowski w klasyfikacji FIA European Rally Trophy - obecnie są liderami w punktacji tego cyklu.
Loading...
Rajd Śląska 2023 - wyniki odcinka testowego:
1. Wróblewski/Wróbel (Škoda Fabia Rally2 Evo) 1:27,1 s
2. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) +0,2 s
3. Płachytka/Fiołek (Škoda Fabia Rally2 Evo) +0,4 s
4. Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +0,5 s
5. Tochowicz/Białowąs (Citroen C3 Rally2) +3,8 s
6. Nowak/Grzelka (Opel Corsa Rally4) +10,0 s
7. Roefler/Bała (Ford Fiesta Rally3) +11,4 s
8. Gazda/Mikuliszyn (Renault Clio Rally4) +11,6 s
9. Ociepa/Kuśnierz (Škoda Fabia Rally2 Evo) +12,1 s
10. Ulanowski/Kielar (Ford Fiesta Rally4) +12,6 s.
Start i wieczorne ściganie w Katowicach - pierwszy dzień Rajdu Śląska
Widowiskowy odcinek specjalny wokół katowickiego Spodka otworzył rywalizację w Rajdzie Śląska 2023 - szóstej, przedostatniej rundzie sezonu RSMP. Czterokilometrową próbę najszybciej pokonali Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo). Dla Byśkiniewicza to ósmy w karierze oesowy triumf w rundzie krajowego czempionatu.
Rajd Śląska 2023 rozpoczął się od ceremonii startu na ulicy Dworcowej w centrum Katowic. Przez rampę przejechało 47 załóg startujących w cyklach FIA ERT i RSMP oraz 13 samochodów historycznych rywalizujących w Motul HRSMP. Uczestników rajdu powitały tłumy kibiców oraz... górnicza orkiestra dęta.
Z rampy startowej zawodnicy udali się na al. Walentego Roździeńskiego, gdzie zlokalizowany był start do pierwszego odcinka specjalnego rajdu. Próbę wytyczono w katowickiej Strefie Kultury i wokół Spodka. Na zapętlonym, czterokilometrowym oesie najszybsi byli Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo). O sekundę wolniej trasę pokonali Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot, ale załoga Forda Fiesty Rally2 otrzymała 10 s. kary za potrącenie beczki. W tej sytuacji drugie miejsce na odcinku zajęli Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 Evo). Duet Orlen Team o 0,2 s. wyprzedziła śląską załogę Dariusz Poloński/Łukasz Sitek (Volkswagen Polo R5). Lider klasyfikacji RSMP - Grzegorz Grzyb pilotowany przez Adama Biniędę (Skoda Fabia Rally2 Evo) zajął czwarte miejsce.
W klasie 3 (samochody Rally3) pierwszymi liderami zostali Piotr Krotoszyński i Mateusz Martynek (Ford Fiesta Rally3). Co prawda najlepszym czasem popisali się Piotr Parys i Damian Syty (Ford Fiesta Rally3), ale do ich rezultatu dopisano 13-minutową karę za spóźnienie na start oesu. W efekcie, przed sobotnim etapem Rajdu Śląska, Parys i Syty zajmują siódme, ostatnie miejsce w klasie. Na drugim miejscu są Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Ford Fiesta Rally3, +2,8 s). Na ich wyniku również zaważyła kara - 10 sekund za potrącenie jednego z elementów trasy. Na trzecim miejscu piątkowe zmagania zakończyli Marcin Kowal i Sebastian Lenkowski (Ford Fiesta Rally3, +3,7 s).
Z kolei w „ośce" (klasyfikacja 2WD) na czele tabeli z czasami widnieją Jacek Sobczak i Mateusz Pawłowski (Porsche 911 GT3). O 3,6 s wolniej od nich pojechali Hubert Kowalczyk i Jarosław Hryniuk (Peugeot 208 Rally4). Trzeci rezultat należał do Gracjana Predko i Michała Jurgały (Peugeot 208 Rally4, +5,6 s) - liderów punktacji mistrzostw w „ośce" i klasie 4.
Stawka HRSMP pokonywała odcinek w Katowicach dwukrotnie. Za każdym razem najlepszy czas notowali Grzegorz Olchawski i Przemysław Bosek (Audi Quattro). Po dwóch oesach drugą pozycję zajmują Robert Luty i Marcin Celiński (Subaru Legacy RS, +12,3 s) a podium uzupełniają Krzysztof Głowala i Piotr Mitręga (Mazda 323 GTX 4WD, +16,8 s).
Rajd Śląska 2023 - klasyfikacja generalna po OS 1:
1. Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo) 3:02,8 s
2. Wróblewski/Wróbel (Skoda Fabia Rally2 Evo) +1,3 s
3. Poloński/Sitek (VW Polo GTI R5) +1,5 s
4. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 Evo) +1,7 s
5. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) +2,6 s
6. Terlecki/Marczewski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +4,4 s
7. Kwiatkowski/Kozdroń (Skoda Fabia Rally2 Evo) +7,3 s
8. Sobczak/Pawłowski (Porsche 911 GT3) +10,1 s
9. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta R5 MkII) +11,0 s
10. Płachytka/Fiołek (Skoda Fabia Rally2 Evo) +11,8 s
Loading...
Sobotnie zmagania
Drugi dzień ścigania na trasach Rajdu Śląska 2023 przyniósł zaciętą rywalizację o prowadzenie w zawodach. Na koniec dnia zwycięsko wyszli z niej Jarosław i Marcin Szejowie, ale ich przewaga nad kolejną załogą wynosi zaledwie 0,9 s.
Sobotni etap Rajdu Śląska składał się z siedmiu odcinków specjalnych. Dwukrotnie zawodnicy rywalizowali na próbach Gmina Jasienica (15,32 km), Hażlach (12,2 km) oraz Jastrzębie-Zdrój (18,2 km). Pomiędzy pętlami nie zaplanowano serwisu w Chorzowie, lecz strefę zmiany opon w Bielsku-Białej. Na zakończenie dnia zmierzyli się jeszcze na liczącej 1,5 km próbie pod Stadionem Śląskim w Chorzowie.
Już od początku etapu Rajd Śląska 2023 dostarczył emocjonującej rywalizacji. Na listę zwycięzców oesów wpisali się kolejno Dariusz Poloński i Łukasz Sitek (Volkswagen Polo R5), Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 Evo) ora Jarosław Szeja i Marcin Szeja (Hyundai i20 R5). Po pierwszej pętli na prowadzeniu był Wróblewski, ale Poloński był zaledwie 0,2 s za jego plecami. Trzecie miejsce zajmowali Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo, +2,5 s).
Drugi przejazd odcinka Gmina Jasienica zakończył się remisem. Na 15,3-kilometrowej próbie Wróblewski i Poloński zanotowali identyczny czas, więc różnica między nimi w klasyfikacji generalnej rajdu pozostała taka sama. Na trzecią pozycję, kosztem Łukasza Byśkiniewicza i Daniela Siatkowskiego (Skoda Fabia Rally2 Evo) awansowali bracia Szejowie.
Na próbie Hażlach pech dopadł Polońskiego - kierowca Volkswagena uszkodził samochód i musiał wycofać się z rywalizacji. Dzięki temu Wróblewski i Wróbel - najszybsi na tym oesie - umocnili się na prowadzeniu. Na drugą pozycję awansowali Byśkiniewicz i Siatkowski (+9,7 s), a na trzecim miejscu utrzymali się Szejowie (+11,2 s).
Odcinek Jastrzębie-Zdrój przyniósł kolejne przetasowania. Doskonałym czasem błysnęli walczący o tytuł mistrzowski Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 Evo). Zwycięstwo na tym oesie pozwoliło im awansować na czwartą pozycję w klasyfikacji rajdu. Wróblewski, a więc dotychczasowy lider rajdu nie będzie dobrze wspominał tego oesu - kłopoty układem hamulcowym i strata 19 s zepchnęły go na trzecie miejsce w rajdzie (+5,9 s). Z pecha Wróblewskiego skorzystał Szeja, który na tej próbie wykręcił drugi czas i w klasyfikacji rajdu awansował na pierwszą pozycję, o 0,3 s przed Byśkiniewiczem.
Sobotni etap zakończyła widowiskowa, 1,5-kilometrowa próba pod Stadionem Śląskim. Najlepszy czas na tym odcinku zanotowali Szejowie, pokonując o 0,6 s Byśkiniewicza. Trzeci czas to efekt jazdy duetu Sylwester Płachytka i Rafał Fiołek (Skoda Fabia Rally2 evo).
Po siedmiu odcinkach specjalnych w Rajdzie Śląska prowadzą Jarosław i Marcin Szejowie. Tuż za nimi, ze stratą 0,9 s plasują się Łukasz Byśkiniewicz z Danielem Siatkowskim. Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel zakończyli sobotnie zmagania na trzecim miejscu (+8,3 s). Czwarty jest Grzyb z Biniędą (+15,4 s), a pierwszą piątkę zamykają Płachytka i Fiołek (+16,6 s).
W klasie Rally3 prowadzenie od początku rajdu utrzymują Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Ford Fiesta Rally3). Piotr Krotoszyński i Mateusz Martynek (Ford Fiesta Rally3) mają do nich aż 2 minuty straty. Trzecia pozycja należy do duetu Marek Roefler/Marek Bała (Ford Fiesta Rally3, +3:15,9 s).
Porsche 911 GT3 Cup było najszybszym samochodem napędzanym na jedną oś. Jacek Sobczak i Mateusz Pawłowski o 1 min i 43 s wyprzedzają Huberta Kowalczyka i Jarosława Hryniuka jadących Peugeotem 208 Rally4. Kowalczyk po pierwszym dniu prowadzi w klasie 4, z przewagą 36,5 s nad Gracjanem Prędko i Michałem Jurgałą (Peugeot 208 Rally4).
Rajd Śląska 2023 - klasyfikacja generalna po OS 8:
1. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) 56:43,1 s
2. Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +0,9 s
3. Wróblewski/Wróbel (Škoda Fabia Rally2 Evo) +8,3 s
4. Grzyb/Binięda (Škoda Fabia Rally2 Evo) +15,4 s
5. Płachytka/Fiołek (Škoda Fabia Rally2 Evo) +16,6 s
6. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta R5 MkII) +40,3 s
7. Terlecki/Marczewski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +1:26,2 s
8. Sobczak/Pawłowski (Porsche 911 GT3) +2:11,3 s
9. Kwiatkowski/Kozdroń (Škoda Fabia Rally2 Evo) +2:36,3 s
10. Matulka/Dymurski (Ford Fiesta Rally3) +3:06,3 s.
Niedziela z Rajdem Śląska. Wróblewski wygrywa, Grzyb mistrzem Polski
Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 evo) wygrali Rajd Śląska 2023 - który był szóstą, przedostatnią rundą sezon mistrzostw Polski (RSMP), a także rundą pucharu Europy FIA (FIA ERT) oraz mistrzostw strefy Europy Centralnej (FIA CEZ). Czwarte miejsce zajęli Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo), dzięki czemu zdobyli tytuł rajdowych mistrzów Polski 2023.
Wróblewski i Wróbel wygrali siedem z 12 odcinków specjalnych rajdu. Pierwszy raz na prowadzenie wyszli po rozgrywanym w sobotę oesie w Jastrzębiu-Zdroju (18,2 km). Pod koniec drugiego dnia rajdu mieli jednak problemy z hamulcami i przed finałowym etapem zawodów spadli na trzecią pozycję. Sobotnie zmagania w roli liderów zakończyli bracia Jarosław i Marcin Szejowie (Hyundai i20 R5). Za nimi plasowali się wiceliderzy punktacji mistrzostw - Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo, +0,9 s). Z kolei Wróblewskiego i Wróbla od Szejów dzieliło 8,3 s.
W niedzielę, 10 września, Wróblewski i Wróbel wygrali wszystkie cztery rozegrane oesy i zwyciężyli w Rajdzie Śląska. Dla kierowcy z Żywca to trzeci w karierze triumf w klasyfikacji generalnej rundy mistrzostw Polski. Poprzednie dwa zwycięstwa Wróblewski wywalczył w Rajdzie Świdnickim - w 2021 i 2022 roku.
Na drugim miejscu finiszowali Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (+5,1 s). Na trzeciej pozycji metę osiągnęli bracia Szejowie (+7,5 s).
Czwarte miejsce wywalczyli Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (+35,8 s). Tym wynikiem pochodzący z Rzeszowa kierowca przypieczętował swój trzeci w karierze tytuł mistrza Polski. W sezonie 2016 Grzyb triumfował z Robertem Hundlą, a w 2018 roku w drodze do tego sukcesu, w poszczególnych rundach RSMP pilotowali go Bogusław Browiński, Robert Hundla i Jakub Wróbel. Rzeszowianin ma na swoim koncie również siedem tytułów mistrza Słowacji. Z kolei dla jego pilota - Adama Biniędy to pierwszy w karierze tytuł rajdowego mistrza Polski.
Czołową piątkę Rajdu Śląska 2023 uzupełnili Sylwester Płachytka i Rafał Fiołek (Skoda Fabia Rally2 evo, +45,0 s).
Loading...
Na Power Stage - ostatnim, dodatkowo punktowanym odcinku rajdu - pięć punktów za najlepszy czas zdobyli Wróblewski i Wróbel. Na kolejnych miejscach uplasowały się załogi Szeja/Szeja (4 pkt), Grzyb/Binięda (3 pkt), Byśkiniewicz/Siatkowski (2 pkt) oraz Płachytka/Fiołek (1 pkt).
W klasie 3 (samochody Rally3) zwyciężyli Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Ford Fiesta Rally3). Czwarte miejsce zajęli Piotr Parys i Damian Syty (Ford Fiesta Rally3, +10:05,1 s), dzięki czemu obronili prowadzenie w punktacji tej klasy. O tytule w tej kategorii zdecyduje finałowa runda sezonu - 68. Rajd Wisły (29 września - 1 października)
W klasyfikacji 2WD (samochody z napędem na jedną oś) rywalizację zdominowali Jacek Sobczak i Mateusz Pawłowski w Porsche 911 GT3, najszybsi na wszystkich 11 odcinkach specjalnych.
Po Rajdzie Śląska na pierwszym miejscu punktacji mistrzostw Polski są Grzyb i Binięda (178 pkt). Na kolejnych miejscach plasują się załogi Byśkiniewicz/Siatkowski (135 pkt), Płachytka/Fiołek (118 pkt) oraz Kołtun/Pleskot (95 pkt).
Finałową runda sezonu RSMP będzie 68. edycja Rajdu Wisły (29 września - 1 października).
Rajd Śląska 2023 - klasyfikacja końcowa:
1. Wróblewski/Wróbel (Škoda Fabia Rally2 Evo) 1:28:30,8 s
2. Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +5,1 s
3. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) +7,5 s
4. Grzyb/Binięda (Škoda Fabia Rally2 Evo) +35,8 s
5. Płachytka/Fiołek (Škoda Fabia Rally2 Evo) +45,0 s
6. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta R5 MkII) +1:06,0 s
7. Terlecki/Marczewski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +2:32,1 s
8. Sobczak/Pawłowski (Porsche 911 GT3) +3:52,6 s
9. Kwiatkowski/Kozdroń (Škoda Fabia Rally2 Evo) +4:00,7 s
10. Kowalczyk/Hryniuk (Peugeot 208 Rally4) +6:24,5 s
RSMP 2023 - punktacja po Rajdzie Śląska 2023 (runda 6/7):
1. Grzyb/Binięda 178 pkt
2. Byśkiniewicz/Siatkowski 135 pkt
3. Płachytka/Fiołek 118 pkt
4. Kołtun/Pleskot 95 pkt
5. Szeja/Szeja 67 pkt
6. Wróblewski/Wróbel 64 pkt
7. Sesks/Francis 60 pkt
8. Terlecki/Marczewski 51 pkt
9. Poloński/Sitek 43 pkt
10. Kwiatkowski/Kozdroń 42 pkt.
W niedzielne popołudnie, przed legendarnym Kotłem Czarownic odbyło się zakończenie zawodów - ceremonia mety, podczas której puchary odebrały najlepsze załogi.
Loading...
Mapy odcinków
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu czecho.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.