Wiadomości
- 8 października 2024
- wyświetleń: 238
Franczyza - czym jest i kiedy warto podjąć taki model biznesowy?
Materiał partnera:
Chcesz zacząć prowadzić swój własny biznes i szukasz najbezpieczniejszej drogi? Franczyza jest jednym z tych rozwiązań, które być może okaże się skrojone na miarę Twoich potrzeb. Dowiedz się, jakie są zalety franczyzy i dla kogo jest ona satysfakcjonującą formą prowadzenia biznesu.
Franczyza to jedna z popularnych form prowadzenia działalności gospodarczej. Pozwala ona wykorzystać znaną markę i gotowy model biznesowy. Franczyza może być niezwykle korzystna dla stawiających pierwsze kroki przedsiębiorców, choć jest kilka kwestii, które trzeba wziąć pod uwagę, decydując się właśnie na taki model działalności.
Franczyza - co to jest?
Franczyza to umowa pomiędzy franczyzodawcą (właścicielem marki) a franczyzobiorcą (przedsiębiorcą zainteresowanym prowadzeniem działalności na zasadach franczyzy), na mocy której franczyzobiorca otrzymuje prawo do korzystania z nazwy, znaku towarowego, całego know-how, wsparcia oraz innych aspektów związanych z marką w zamian za ustalone opłaty. Umowa franczyzowa określa prawa i obowiązki obu stron - franczyzodawcy i franczyzobiorcy. Franczyzodawca upoważnia franczyzobiorcę do:
- korzystania z wypracowanych przez niego metod;
- kierowania oferty dla pozyskanych już przez niego potencjalnych klientów;
- korzystania z rozpoznawalnego logotypu.
Franczyzobiorca z kolei jest zobowiązany do uiszczania określonej opłaty na rzecz franczyzodawcy oraz poruszania się w określonych ramach wyznaczanych przez markę. Prowadzi jednak działalność na własny rachunek. Więcej szczegółów na temat tego i innych modeli biznesowych możesz znaleźć na portalu Studium Przedsiębiorczości.
Franczyza - dla kogo będzie odpowiednia?
Niekwestionowaną zaletą modelu franczyzowego, zwłaszcza dla początkującego przedsiębiorcy, jest pełne wsparcie, jakie otrzymuje on od franczyzodawcy. Nie musi szukać samodzielnie miejsca na prowadzenie działalności czy promować nowej marki od zera. Franczyzodawca zapewnia też np. pomoc w prowadzeniu księgowości, umowach, negocjacjach z dostawcami, zatowarowaniu sklepu itd.
Model franczyzowy jest korzystny dla przedsiębiorcy, który chce uniknąć ryzyka związanego z wprowadzaniem nowej marki na rynek lub/i nie posiada doświadczenia w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej. Wiedza i wsparcie doświadczonego partnera będą dla niego nieocenione.
Zalety franczyzy
Wiesz już, że franczyza to bardzo korzystne rozwiązanie w szczególności dla początkujących przedsiębiorców. Do niewątpliwych jej plusów należą:
- gotowy model biznesowy - przetestowany na rynku, który przekłada się na mniejsze ryzyko związane z wprowadzaniem nowej marki, produktów lub usług;
- wsparcie i szkolenia dla franczyzodawcy z zakresu m.in. marketingu, zaopatrzenia i innych aspektów związanych z prowadzeniem działalności;
- marka i rozpoznawalność - dzięki nim łatwiej jest przyciągnąć klientów, którzy znają już daną markę i ufają jej.
To solidne filary, na których bez obaw możesz oprzeć swój pierwszy biznes.
Czy franczyza to rozwiązanie dla każdego?
Musisz pamiętać o tym, że franczyza nie jest odpowiednim wyjściem dla każdego przedsiębiorcy. Konieczne jest dokładne zrozumienie dokumentu, jakim jest umowa franczyzowa, kosztów związanych z prowadzeniem działalności na zasadach franczyzy oraz obowiązków wynikających z takiej formy współpracy. Do najczęściej podkreślanych wad franczyzy należy ograniczona swoboda franczyzobiorcy. Większość decyzji biznesowych musi on konsultować z franczyzodawcą. Ponadto kontrole, do których franczyzodawca jest uprawniony, mogą być minusem z punktu widzenia przedsiębiorcy.