Wiadomości

  • 9 sierpnia 2024
  • 1 września 2024
  • wyświetleń: 17621

Od września zapłacimy więcej za wywóz odpadów komunalnych. Jest uchwała Rady Miejskiej

Podczas sesji Rady Miejskiej w czwartek 8 sierpnia czechowiccy radni podjęli uchwałę w sprawie ceny wywozu odpadów komunalnych. Nowa stawka wejdzie w życie od 1 września.

śmieci, odpady, kosze, kubły
Od września zapłacimy więcej za wywóz odpadów komunalnych. Jest uchwała Rady Miejskiej · fot. UM Czechowice-Dziedzice


Nowa stawka wywozu odpadów będzie wynosić 38 złotych miesięcznie od każdego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość w przypadku selektywnej zbiórki odpadów (wcześniej było to 30 złotych).

Ustalono także nową stawkę opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny - w wysokości 114 zł miesięcznie od każdego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość. Wcześniej było to 90 złotych.

W projekcie uchwały możemy także znaleźć uzasadnienie podwyżki. Budżet na sfinansowanie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w 2024 roku zaplanowany został w wysokości 17 828 863,68 zł. Powyższa kwota obejmuje: odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, utrzymanie gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów (PSZOK) oraz wyposażenie nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych w wysokości 17 290 629,68 zł, usunięcie odpadów komunalnych z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania i magazynowania - 10 000 zł oraz obsługę administracyjną systemu - 528 234zł.

- Biorąc pod uwagę średnią liczbę zadeklarowanych mieszkańców Gminy Czechowice-Dziedzice (41 500 osób) i obowiązującą stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (30 zł), w obecnej sytuacji w budżecie na 2024 rok została zabezpieczona kwota 14 940 000,00 zł, która powiększona o niewykorzystane środki z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w roku 2023 w wysokości 1 528 371,68 zł nie pokryje w całości zaplanowanych wydatków. Brakująca kwota wynosi 1 360 492,00 zł, co w przeliczeniu na jednego mieszkańca miesięcznie daje stawkę 38,20 zł - czytamy w uzasadnieniu.

W uchwale możemy także znaleźć informację, że zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach rada gminy, określając stawki opłaty 
za gospodarowanie odpadami komunalnymi, bierze pod uwagę koszty funkcjonowania systemu:

  • odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
  • tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
  • obsługi administracyjnej tego systemu,
  • edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi,
  • wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,
  • utworzenia i utrzymania punktów napraw i ponownego użycia produktów lub części produktów niebędących odpadami,
  • usunięcia odpadów komunalnych z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania i magazynowania,
  • pozbywania się przez właścicieli nieruchomości wszystkich rodzajów odpadów komunalnych, przy czym rozumie się przez to odbieranie odpadów z terenu nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, przyjmowanie odpadów przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz zapewnianie przyjmowania tych odpadów przez gminę w inny sposób.


Nowa stawka nie nie przekracza stawki maksymalnej, która jest wymieniona w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w wysokości 53,57 zł miesięcznie za mieszkańca.

Zmiana stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie będzie powodowała konieczności składania nowej deklaracji - zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w przypadku uchwalenia nowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi burmistrz zawiadamia właściciela nieruchomości o wysokości opłaty 
za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyliczonej jako iloczyn nowej stawki opłaty i danych podanych w deklaracji. Właściciel nieruchomości zobowiązany będzie wówczas do uiszczania opłaty, stosując wysokość opłaty podaną w zawiadomieniu.

Za przyjęciem uchwały było 10 radnych, a 3 z nich - Grzegorz Babij, Dariusz Czapiga i Justyna Rzepecka - zagłosowali przeciw. Przed podjęciem uchwały doszło do burzliwej dyskusji - można ją obejrzeć TUTAJ.

Ponadto podczas sesji Rady Miejskiej w czwartek 8 sierpnia zmieniono zapis dotyczący odbioru odpadów niesegregowanych (zmieszanych) na "co najmniej raz w tygodniu".

mp / czecho.pl

Reklama

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu czecho.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.