Wiadomości
- 4 lipca 2020
- wyświetleń: 13095
Lotos sprzeda swój zakład w Czechowicach-Dziedzicach?
Od dłuższego czasu mówi się o fuzji dwóch polskich gigantów paliwowych - Orlenu oraz Lotosu. Na początku lipca Orlen ma dostać zgodę na połączenie tych dwóch firm, jednak będzie się ona wiązać z pewnymi ustępstwami, między innymi sprzedażą niektórych zakładów zagranicznym kontrahentom. Czy dotyczy to czechowickiego zakładu gdańskiej spółki?
Według Piotra Maciążka, eksperta biznesowego portalu "Market Life", po potencjalnej fuzji Orlenu i Lotosu paliwowy gigant, który powstanie, pozbędzie się między innymi spółki Lotos Terminale oraz Lotos Biopaliwa, których siedzibą są Czechowice-Dziedzice. - Moim zdaniem reguły dotyczące przeciwdziałania monopolom są w UE jednak nieubłagane i Polska prawdopodobnie stanęła przed wyborem - albo zrezygnować z fuzji w ogóle, albo dokonać jej po tak wielu ustępstwach, że zapowiadane "efekty skali" będą jedynie śladowe. Moim zdaniem władze Orlenu zdecydują się na ten drugi krok, zobowiązując się w Brukseli do wyprzedania niemal wszystkich ważniejszych aktywów Grupy Lotos (z wyłączeniem gdańskiej Rafinerii) - twierdzi Maciążek.
Warto wiedzieć, że potencjalna sprzedaż Lotos Terminale i Lotos Biopaliwa nie oznacza końca i likwidacji czechowickiego zakładu. Sprzedaż części aktywów innemu dużemu graczowi z branży paliwowej jest koniecznością zawartą w tak zwanym "pakiecie", aby mogło dojść do fuzji Orlenu z Lotosem. Takie warunki stawia Komisja Europejska, która ma wyrazić zgodę na połączenie firm z Płocka i Gdańska. Urzędnicy z Brukseli nie chcą, aby w Polsce powstał gigant paliwowy, który stałby się monopolistą.
Jak informuje portal Wirtualny Nowy Przemysł, powołując się na agencję Reuters, Orlen zgodził się sprzedać część firm Lotosu innym podmiotom. Jak informuje agencja, firma dokonała kilku drobnych zmian w "pakiecie" po tym, jak konkurenci i klienci przekazali Komisji Europejskiej informacje zwrotne w toku negocjacji. Pakiet obejmuje w sumie ustępstwa w obszarach hurtowego rynku paliw, segment detaliczny, paliw lotniczych, asfaltów i smarów. Zarówno Komisja, jak i PKN Orlen konsekwentnie odmawiają komentarzy w toku negocjacji.
Tradycje zakładu w Czechowicach-Dziedzicach sięgają 1896 r., kiedy to powstała Rafineria Schodnica. W czasie ponad stuletniej historii zaszło wiele zmian. W 2003 roku rozpoczęto proces konsolidacji z Grupą Lotos S.A. W 2005 roku Grupa Lotos S.A. nabyła od Nafty Polskiej S.A. 80,04 % akcji Rafinerii Czechowice S.A. i stała się w stosunku do Spółki podmiotem dominującym. Od dnia 19 grudnia 2005 r. Spółka działała pod firmą LOTOS Czechowice S.A. Natomiast w dniu 7 kwietnia 2011 roku, po przeprowadzeniu procedury wykupu akcji od akcjonariuszy mniejszościowych, Grupa Lotos S.A. stała się jedynym akcjonariuszem Spółki. 30 lipca 2013 r. Sąd Rejonowy w Katowicach, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego zarejestrował zmianę nazwy spółki z Lotos Czechowice S.A. na Lotos Terminale S.A.
Od 2005 roku w Czechowicach-Dziedzicach działa nowoczesny terminal paliwowy dla autocystern, umożliwiający dystrybucję 1 mln m³ paliw rocznie. Spółka dysponuje również nowoczesnym parkiem zbiorników, a łączne zdolności magazynowe przekraczają 180 tys. m³.
Obecnie spółka Lotos Terminale S.A. pełni funkcję ośrodka biznesowego zajmującego się profesjonalną działalnością związaną z magazynowaniem i dystrybucją paliw na terenie całego kraju.
Lotos Terminale posiada spółkę zależną Lotos Biopaliwa. W ramach tej spółki zrealizowana została inwestycja budowy nowoczesnej instalacji do produkcji estrów wyższych kwasów tłuszczowych (FAME). Dzięki temu na rynek trafia rocznie 100 tys. ton biokomponentów, wykorzystywanych przy produkcji biopaliw.
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu czecho.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.