Sport

  • 29 grudnia 2003
  • wyświetleń: 2226

Festiwal dobrych filmów

Już w styczniu w kinie Świt na miłośników kina czeka nie lada atrakcja - festiwal dobrych filmów. Festiwal rozpocznie się 23 stycznia i potrwa tydzień. Karnety w cenie 40zł (ulgowe) i 50zł będą w sprzedaży od 9 stycznia. Wśród posiadaczy karnetów rozlosowane zostaną cenne nagrody. Poniżej zamieszczamy szczegółowy program festiwalu oraz opisy poszczególnych filmów.

23.01 piątek
20.00 MŁODY ADAM (Francja/Wielka Brytania)
22.00 RZYMSKA OPOWIEŚĆ (Włochy/Wielka Brytania)

24.01 sobota
20.00 KSIĘGA DINY (Francja/Niemcy/Szwecja/Dania/Norwegia)
22.15 LALKI (Japonia/Francja)

25.01 niedziela
20.00 Loteria filmowa
20.15 HISTORIE KUCHENNE (Norwegia/Szwecja)

26.01 poniedziałek
18.00 BASEN (Francja/Wielka Brytania)
20.00 DOGVILLE (Dania/Szwecja/Wielka Brytania/Francja/Niemcy/Holandia)

27.01 wtorek
20.00 OKNA (Włochy/Wielka Brytania/Turcja/Portugalia)

28.01 środa
20.00 INWAZJA BARBARZYŃCÓW (Kananda)

29.01 czwartek
20.00 MARZYCIELE (Francja/Wielka Brytania/Włochy)

RZYMSKA OPOWIEŚĆ (BESIEGED)
Włochy/Wielka Brytania 1998, dolby digital, 93 min.
Reżyseria: Bernardo Bertolucci. Wykonawcy: David Thewlis, Thandie Newton, Claudio Sante -maria

Stary dom w centrum Rzymu, a w nim dwoje samotnych, szukających schronienia ludzi. On - Anglik, pianista, ukrywający się za swym fortepianem. Muzyka Mozarta, Bacha i Griega to jego jedyne towarzystwo. Ona - młoda Afrykanka, uciekająca przed bolesnymi doświadczeniami z przeszłości, choć wciąż pełna energii i wiary w lepsze jutro. Kinsky (David Thewlis) wynajmuje Shandurai (Thandie Newton) pokój na parterze, w zamian za co dziewczyna sprząta jego zakurzone kąty. Żyją obok siebie, zajęci swoimi sprawami Kinsky swoją muzyką, Shandurai - studiami na medycynie. Pozornie. W pewnym momencie wpadną w sidła namiętności, zagmatwanej gry przyciągania i odpychania, ekretów i niedomówień. Spiralna klatka schodowa okaże się miejscem spotkania klasycznych dźwięków muzyki Mozarta i energetycznych, afrykańskich rytmów Papy Wemby.
Bernardo Bertolucci „Rzymską opowieść” określa jako „muzykę namacalną dla kina”.

MŁODY ADAM, (YOUNG ADAM)
Francja/Wielka Brytania 2003, dolby digital, 93 min.
Reżyseria: David Mackenzie. Wykonawcy: Ewan McGregor, Tilda Swinton, Peter Mullan.

Film, z doskonałą obsadą (Ewan McGregor, Tilda Swinton, Peter Mullan, Emily Mortimer), to nastrojowy, zmysłowy thriller, którego akcja dzieje się w latach 50-tych nad kanałami łączącymi Glasgow i Edynburg. Atmosferą przypomina hollywoodzkie filmy noir z lat 40-tych i 50-tych i jest jednym z najoryginalniejszych brytyjskich obrazów ostatnich lat.
Film obraca się wokół kryzysu życiowego Joe’ego (Ewan McGregor), młodego włóczęgi, który znajduje pracę na barce. Barka jest własnością Lesa (Mullan) i jego zagadkowej żony Elli (Swinton). Któregoś dnia Joe i Les natrafiają na ciało młodej kobiety unoszące się na wodzie. Wypadek? Samobójstwo? Morderstwo?
Gdy policja podejmuje śledztwo i aresztuje podejrzanego, wychodzi na jaw, że Joe wie dużo więcej o topielicy, niż przyznaje. Śledztwo trwa, a tymczasem Joe’ego i Ellę zaczyna łączyć namiętny, intymny związek.
„Dla mnie jest to opowieść o stopniowaniu niewinności w klimacie moralnej hipokryzji. – mówi reżyser David Mackenzie – Trocchi pokazuje palcem społeczność, którą odmalowuje jako gorzką, złaknioną plotek i linczów tłuszczę, karmioną przez gazety podrabianą moralnością i skłonną utożsamiać seks ze zbrodnią. Dzieje się to w latach 50-tych, ale cynicy zauważą zapewne odniesienia do współczesności.”


MARZYCIELE, (THE DREAMERS)
Francja/Wielka Brytania/Włochy 2003, 110 min.
Reżyseria: Bernardo Bertolucci. Wykonawcy: Michael Pitt,Eva Green, Louis Garrel.

Kino, seks, muzyka, polityka.... Wszystko o czym marzysz... Wszystko, co chcesz zmienić.
Paryż, wiosna 1968. Isabelle (Eva Green) i jej brat Theo (Louis Garrel) poznają amerykańskiego studenta, który przyjechał do Paryża szlifować język i otrzeć się o wielką europejską kulturę i historię.
Matthew (Michael Pitt) od razu przypada im do gustu, rodzice wyjeżdżają na urlop, więc proponują, by resztę pobytu spędził w ich domu.
Od tej chwili rozpoczyna się gra emocjonalna i seksualna oparta na kontrowersyjnych zasadach. Trójka wyzwolonych młodych ludzi prowadzi coraz bardziej wyrafinowane manewry, badając granice, do których mogą się posunąć.
Odkrywanie samego siebie dokonuje się na tle burzliwych wydarzeń politycznych i społecznych związanych ze studencką rewoltą 1968 r.
„Ludzie pytają mnie, czy to film o 68 roku. Odpowiadam im, że istotnie akcja rozgrywa się w 68 , że oddaję ducha tamtych czasów, ale nie interesują mnie barykady i walki uliczne. Raczej ogólnie doświadczenie tamtych dni. Byłem tam i są to niezapomniane doświadczenia tamtych dni. Byłem tam i są to niezapomniane doświadczenia. W młodzieży było tyle nadziei, jak nigdy wcześniej i nigdy potem. To był ostatni raz, kiedy działo się coś tak idealistycznego i utopijnego”.

DOGVILLE
Dania / Szwecja /Wielka Brytania / Francja / Niemcy / Holandia 2003, dolby digital, 178 min.
Reżyseria: Lars von Trier Wykonawcy: Nicole Kidman, Paul Bettany, Stellan Skarsgard.

Akcja Dogville, pierwszej części planowanej amerykańskiej trylogii von Triera, rozgrywa się w małej amerykańskiej mieścinie położonej w Górach Skalistych. Jest początek lat 30-tych, czas Wielkiego Kryzysu. Do Dogville przyjeżdża Grace, która ucieka przed nasłanymi na nią gangsterami i szuka schronienia. Społeczność miasteczka, po namowach swego samozwańczego lidera, mimo ryzyka jakie się z tym wiąże, zgadza się udzielić kobiecie pomocy. W podzięce Grace ma dla nich pracować. Początkowo wszystko idealnie się układa, pracy nie jest zbyt wiele, a mieszkańcy Dogville są zadowoleni. Wkrótce jednak, mając świadomość swojej władzy nad dziewczyną, zaczynają ją wykorzystywać na wszelkie możliwe sposoby. Powoli sytuacja staje się trudna do zniesienia...
Scenograf Peter Grant zastosował minimalną ilość rekwizytów, by stworzyć małe miasteczko z wystawami sklepowymi, ławkami i domami na rozległej przestrzeni, gdzie białe linie zakreślają kontury ulic i budynków. Równie dobrze mógłby to być projekt na potrzeby teatru, jednak teatralność nie odziera Dogville z emocji i głównych idei; przeciwnie, mocniej skupia na nich uwagę.

BASEN, (SWIMMING POOL)
Francja/Wielka Brytania 2003, dolby digital, 103 min.
Reżyseria: Francois Ozon. Wykonawcy: Charlotte Rampling, Ludivine Sagnier, Charles Dance

Sarah, angielska autorka kryminałów, ma na koncie serię bestsellerów, które przyniosły jej sławę i pieniądze, ale nie zaspokoiły twórczych ambicji. Jest sfrustrowana i zniechęcona. Rozmawia o tym ze swym wydawcą, Johnem, a ten proponuje, by oderwała się od codzienności i wyjechała na czas pisania kolejnej książki do jego domu w Prowansji. Wraz ze zmianą miejsca akcji zmienia się też kolorystyka filmu - zgaszone, surowe barwy Londynu ustępują miejsca ciepłym, rozświetlonym kolorom Luberon, gdzie autorka odpoczywa i szybko rozpoczyna pracę nad nową powieścią. Jej spokój zostaje jednak zburzony niezapowiedzianym przyjazdem córki Johna, Julie. Zuchwałe zachowanie młodej dziewczyny i jej całkowity brak jakichkolwiek zahamowań bardzo irytują Sarah, co w końcu doprowadza do wzajemnej wrogości.
Im dłużej jednak pisarka obserwuje dziewczynę, tym bardziej jest jej ciekawa. A ciekawość podsyca wyobraźnię, wyzwala seksualne sny i marzenia…
Udało się Ozonowi stworzyć przewrotną i przykuwającą uwagę opowieść o różnych obliczach kobiecości, przyciąganiu się przeciwieństw. To także, mająca wiele z atmosfery filmów Hitchcocka, historia o zderzeniu rzeczywistości ze światem skrywanych fantazji.

KSIĘGA DINY, (JAG ÄR DINA / I AM DINA)
Francja/Niemcy/Szwecja/Dania/Norwegia 2003, dolby digital, 125 min.
Reżyseria: Ole Bornedal. Wykonawcy: Marie Bonnevie, Gérard Depardieu, Bjorn Floberg.

Północna Norwegia, lata 60. XIX wieku. W pewnej posiadłości wraz z ojcem matką i służbą, mieszka mała Dina. Niechcący powoduje straszliwy wypadek, w którym ginie jej matka. Zdruzgotany ojciec nie może znieść widoku córeczki i oddaje ją służbie. Dziewczynka, pozbawiona miłości i ciepła, zamyka się w sobie, przestaje mówić, bardzo szybko staje się krnąbrna i nieznośna. Przyjaciel rodziny, Jacob , zaniepokojony jej stanem przekonuje ojca, by ten zajął się dzieckiem zanim będzie za późno. Dina odkrywa w sobie pasję do muzyki.
Z wielkim zaangażowaniem i pracowitością uczy się gry na wiolonczeli.
Po kilku latach Dina wyrasta na piękna kobietę. Nadal jest tak samo uparta i zawzięta jak w dzieciństwie. To jednak nie przeszkadza Jacobowi, który coraz bardziej pożąda młodej Diny. Mimo protestów ojca dziewczyny, Jacob żeni się z nią. Dina przeprowadza się do Reinsnes, gdzie Jacob prowadzi firmę handlową. Z czasem Jacob odkrywa, że jego żona jest niezwykle spragniona nowych doświadczeń i chce próbować wszystkiego, co oferuje życie. Zaskoczony zaczyna zadawać sobie pytanie, czy niepohamowanej żądzy życia Diny nie przypłaci zdrowiem.

LALKI, (DOORUZU)
Japonia/Francja 2002, dolby digital, 113 min.
Reżyseria: Takeshi Kitano. Wykonawcy: Miho Kanno, Hidetoshi Nishijima, Tatsuya Mihashi.

Matsumoto i Sawako byli niegdyś szczęśliwą parą, której, jak się wydawało, pisane było małżeństwo. Jednak presja wścibskich rodziców i sukcesu zmusiła Matsumoto do dokonania tragicznego wyboru. Teraz ona wędruje po świecie w bezmyślnym transie, bezpiecznie przywiązana do niego długim czerwonym sznurem.
Hiro jest starzejącym się bossem yakuzy. Choć szanowany i bogaty, jest także samotny. Trzydzieści lat temu był biednym robotnikiem, któremu kochająca dziewczyna przynosiła do parku obiad. Opuścił ją jednak, by spełnić swe marzenie o staniu się kimś. Teraz, po trzydziestu latach, wraca do parku, w którym niegdyś się spotykali...
Hatuna Yamaguchi spędza dużo czasu na odizolowanej plaży, patrząc na morze. Jej piękna twarz jest do połowy ukryta pod bandażami. Niedawno, przed wypadkiem, Haruna była gwiazdą pop żyjącą samotnie we wspaniałym świecie wypełnionym programami TV i rozdawaniem autografów. Nukui jest prawdopodobnie najbardziej oddanym z jej fanów. Dziś przyszedł, by to udowodnić...
Trzy współczesne opowieści zainspirowane nieśmiertelnymi emocjami wyrażanymi przez piękne lalki teatru Bunraku. Trzy opowieści delikatnie przeplatane pięknem smutku. Trzy opowieści o wiecznej miłości.

HISTORIE KUCHENNE, (SALMER FRA KJOKKENET)
Norwegia/Szwecja 2003, dolby digital, 95 min.
Reżyseria: Bent Hamer. Wykonawcy: Joachim Calmeyjer, Tomas Norström, Bjorn Floberg.

Są wczesne lata piędziesiąte, szwedzki Instytut Badań Domowych prowadzi program naukowy na temat domowych nawyków, mający na celu zracjonalizowanie wystroju kuchni, na modłę fabrycznych linii produkcyjnych.
Szwedzka delegacja, uzbrojona w notatniki i diagramy, przyjeżdża do wiejskiego dystryktu Norwegii, z zamiarem zarejestrowania zwyczajów kuchennych tamtejszych kawalerów. Badanie wymaga, by obserwator nie interweniował w życie badanego, a zaledwie zbierał informacje i je zapisywał, nigdy nie rozmawiając ze swoim podopiecznym.
Jednym z badaczy, Nillsonowi przypisany zostaje dość oporny farmer, zrzędliwy, stary Isak, który na początku nie chce go nawet wpuścić do domu. Wkrótce jednak Nillson zajmuje punkt obserwacyjny na drewnianej platformie zamontowanej w kącie kuchni, z tym że - jak się okazuje - Isak także go obserwuje: przez dziurkę w suficie.
Historie kuchenne są ciekawą mieszanką: to jednocześnie pewnego rodzaju męski romans, satyra na społeczną kontrolę i delikatna farsa na narodowe nieporozumienia. Precyzyjni, skrupulatni Szwedzi zupełnie sobie nie radzą w bardziej zdezorganizowanym klimacie Norwegii. Norwegowie robią sobie żarty ze Szwedów, ci z kolei odgryzają się Finom.

INWAZJA BARBARZYŃCÓW, (LES INVASIONS BARBARES)
Kanada 2003, dolby digital, 99 min.
Reżyseria: Denys Arcand. Wykonawcy: Rémy Girard, Stephane Rousseau, Marie-Josée Croze.

Inwazja barbarzyńców to lekko opowiedziana historia Remy’ego inteligenta po piędziesiątce, którego spotykamy w trudnych dla niego chwilach. Remy jest umierający.
Z poczatku buntuje się, próbuje walczyć z chorobą, z własną słabością, z samym sobą. Nie chce żegnać się z życiem, choć jednocześnie coraz boleśniej odczuwa wszystkie swoje życiowe porażki. Jego była żona Louise wzywa z Londynu ich wspólnego syna Sébastiena, wziętego finansistę. Ojciec i syn ledwo się tolerują, więc Sébastien niechętnie przystaje na prośbę matki, ale od momentu swojego przyjazdu porusza dla ojca niebo i ziemię. Odświeża stare znajomości i kontakty. Zwołuje wesołą bandę ludzi, których w przeszłości spotkał na swej drodze Remy: krewnych, przyjaciół, byłe kochanki…
Każde z tych osób wnosi do filmu swoją historię. Film jest błyskotliwy i dowcipny, a reżyser udowodnił, że jest mistrzem słowa, obrazu i emocji.

OKNA, (LA FINESTRA DI FRONTE/FACING WINDOWS)
Włochy/Wielka Brytania/Turcja/Portugalia 2003, dolby digital, 106 min.
Reżyseria: Ferzan Ozpetek. Wykonawcy: Giovanna Mezzogiorno, Massimo Girotti, Raoul Bora.

Najnowszy film twórcy „On, Ona i On” i „Łaźni”.
Film „Okna” w samych tylko Włoszech obejrzało już prawie 2 miliony widzów.

Życie pewnej młodej kobiety płynie bardzo zwyczajnie. Ma zwyczajną rodzinę i zwyczajne problemy. Zwyczajne kłótnie rzadko zakłócają bieg zwyczajnych, podobnych do siebie dni. Wieczorami Giovanna staje w oknie i, paląc papierosa, obserwuje okno sąsiada. Tęskni za innym życiem.
Życie pewnego starszego mężczyzny dobiega końca. Na zawsze obciążony wspomnieniami z czasów II Wojny Światowej, nie wychodzi z domu.
Jednak pewnego dnia Giovanna i Davide spotykają się.

Reklama

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu czecho.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.