Rozrywka
- 30 marca 2021
- wyświetleń: 6006
Nowe linie wysokiego napięcia powstają bez przerw w dostawach
TAURON przebudowuje linię wysokiego napięcia biegnącą nad szlakiem kolejowym E65 na odcinku Most Wisła - Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg. Spółka TAURON Nowe Technologie do realizacji zadania wykorzystuje system modułowych słupów tymczasowych, które umożliwiają prace bez długotrwałego wyłączania zasilania.
Słupy tymczasowe, które stanęły w okolicach Czechowic-Dziedzic to lekkie konstrukcje składające się z modułów. Moduły są składane na ziemi jak popularne klocki. Dzięki temu można je w łatwy sposób dostarczyć praktycznie w każde, nawet trudno dostępne miejsce, tam szybko zmontować i postawić.
Słupy stabilizowane są za pomocą stalowych odciągów przytwierdzanych do kotew balastowych czyli potężnych bloków betonu. Ustawienie jednej tego typu konstrukcji z wykorzystaniem dźwigu zajmuje dziesięcioosobowej brygadzie od 4 do 6 godzin. Cały proces wykonania trzech konstrukcji tymczasowych i przewieszenia na nie istniejącej linii kablowej został zrealizowany zaledwie w ciągu czterech dni.
- Przy modernizacji szlaku kolejowego E65 należało zachować jego przejezdność (ograniczyć do minimum zatrzymanie pociągów) i jednocześnie zapewnić minimalny czas wyłączenia przebudowywanej linii wysokiego napięcia biegnącej nad torami. Zdecydowaliśmy się na wykorzystanie skomplikowanej technologii, ale takiej która gwarantuje sprawne przeprowadzenie prac - powiedział Artur Warzocha, prezes zarządu TAURON Nowe Technologie.
Fragment trasy E65 Most Wisła - Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg jest obecnie kompleksowo modernizowany w ramach największego pojedynczego zadania zleconego wykonawcy przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Koszt całej inwestycji to niemal 1,5 miliarda złotych.
Trasa kolejowa Most Wisła - Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg to fragment popularnego szlaku towarowego i pasażerskiego w południowej części województwa śląskiego, łączącego Katowice z granicą z Czechami. Po przebudowie jeżdżące tamtędy pociągi będą mogły osiągać znacznie wyższe niż do tej pory prędkości - pasażerskie do 160, a towarowe do 120 km/h. Inwestycja poprawi też wygodę i bezpieczeństwo podróżowania.
Uzyskanie zakładanych parametrów wymaga gruntownej przebudowy torowiska. Na przeszkodzie stanęły linie wysokiego napięcia 110kV biegnące nad torami w Czechowicach-Dziedzicach. Ich modernizacji podjął się TAURON Nowe Technologie. W sumie do usunięcia są trzy kolizje elektroenergetyczne z liniami 110kV. W grę nie wchodziły jednak długotrwałe wyłączenia zasilania, co byłoby nieuniknione w przypadku prowadzonego w tradycyjny sposób demontażu sieci i jej odbudowy.
- Rozwiązaliśmy ten problem inaczej, bez konieczności przerw w zasilaniu. Najpierw ustawiliśmy trzy tymczasowe słupy modułowe, po czym zostały podwieszone do nich przewody zasilające, kabel światłowodowy i przewody odgromowe. W ten sposób można było bez przeszkód usunąć istniejące konstrukcje słupów kratowych i zrobić miejsce na nowe, bez konieczności długotrwałych wyłączeń zasilania - mówi Krzysztof Kaźmierski, szef departamentu ds. usług elektroenergetycznych w TNT. Nowe słupy będą wyższe, bo projekt przebudowy linii kolejowej zakłada znaczne wyniesienie torowiska ponad poziom gruntu.
Jedna linia tymczasowa nad trasą kolejową E65 już działa. Po odtworzeniu przebiegu linii 110kV Czechowice-Komorowice na nowych wyższych słupach, specjalistów z TNT czeka postawienie 4 słupów modułowych na linii Czechowice - Goczałkowice.
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu czecho.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.
Przebudowa czechowickiego węzła kolejowego
Od 2019 roku trwa przebudowa czechowickiego węzła kolejowego. Dzięki niej przebudowano stacje Czechowice-Dziedzice, Zabrzeg oraz Goczałkowice-Zdrój. Wymieniono także między innymi tory oraz elementy sieci trakcyjnej. Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Przebudowa czechowickiego węzła kolejowego" podaj