Rozrywka
- 5 października 2020
- wyświetleń: 13036
Mieszkańcy alarmują: W centrum są składowane podkłady kolejowe
Do naszej redakcji zgłosił się pan Łukasz, który zaalarmował nas, że w centrum Czechowic-Dziedzic, tuż pod wiaduktem kolejowym na ulicy Traugutta, od dłuższego czasu przechowywane są zużyte podkłady kolejowe, które są toksyczne dla człowieka. Spółka PKP PLK uspokaja, że realizujący prace na linii kolejowej nr 93 sukcesywnie będzie utylizował tego typu materiały w specjalistycznych punktach utylizacji.
- Na ulicy Traugutta, tuż pod wiaduktem, w centrum miasta, od dłuższego czasu składowane są podkłady kolejowe - taką wiadomość otrzymaliśmy od pana Łukasza, naszego czytelnika. - Jest to silnie rakotwórcze. Wystarczy zapałka, aby to wszystko spłonęło, bo jest to nasączone jakimś środkiem ropopochodnym. Poza tym to po prostu śmierdzi - dodaje nasz czytelnik. Inny z mieszkańców Czechowic-Dziedzic, pan Mikołaj zwrócił uwagę na inne miejsce, gdzie składowane są stare podkłady kolejowe - okolice ulic Barlickiego i Kraszewskiego, w rejonie torów.
Faktycznie, drewniane podkłady kolejowe są szkodliwe dla ludzi. Dlaczego? Są one impregnowane olejem kreozotowym, otrzymywanym ze smoły węglowej. Zapewnia on im trwałość, jest jednak dla człowieka wysoce toksyczny i zawiera substancje rakotwórcze. Gdy zaimpregnowane drewno wchodzi w bezpośredni kontakt z glebą lub wodą powstają poważne zagrożenia dla środowiska.
Jak informuje spółka PKP PLK, stare podkłady kolejowe z linii nr 93 zostały składowane pod wiaduktem na Traugutta tylko tymczasowo. - Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, odpowiedzialność za zagospodarowanie odpadów wytworzonych w ramach usług spoczywa na wykonawcy robót. Prawo stanowi, że wykonawcy prac na torach są wytwórcami odpadów i odpowiadają za dalsze postępowanie z podkładami i ich zagospodarowanie. Stare podkłady są tymczasowo składowane na placu budowy, na który nie powinny wchodzić osoby nieuprawnione. Wykonawca realizujący prace na linii kolejowej 93 sukcesywnie będzie utylizował materiały w specjalistycznych punktach utylizacji, zgodnie z obowiązującym prawem w zakresie ochrony środowiska - powiedziała w rozmowie z portalem czecho.pl Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przestrzegają zasad postępowania ze zużytymi podkładami zgodnie z obowiązującą w Polsce ustawą o odpadach. Podkłady są wykorzystywane tylko jako element toru. Jeśli stają się odpadem, PLK przekazują je wyłącznie do uprawnionych podmiotów, posiadających specjalne zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów. Spółka zdecydowanie popiera wszystkie działania ograniczające i zwalczające wtórny obrót zużytymi podkładami - podkreśla Głowacka.
- Nasza spółka wymaga i określa w dokumentach przetargowych, aby zamawiane usługi były wykonane zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska i zobowiązują wykonawców do właściwego postępowania z podkładami. Działalność wykonawców w tym zakresie podlega nadzorowi przez specjalistyczne firmy sprawujące w imieniu inwestora nadzór nad inwestycją oraz monitorowaniu przez Spółkę. Sposób gospodarowania odpadami w postaci zużytych podkładów kolejowych jest przedmiotem kontroli prowadzonych przez organy Inspekcji Ochrony Środowiska - podsumowuje rzeczniczka.
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu czecho.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.
Przebudowa czechowickiego węzła kolejowego
Od 2019 roku trwa przebudowa czechowickiego węzła kolejowego. Dzięki niej przebudowano stacje Czechowice-Dziedzice, Zabrzeg oraz Goczałkowice-Zdrój. Wymieniono także między innymi tory oraz elementy sieci trakcyjnej. Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Przebudowa czechowickiego węzła kolejowego" podaj