Najpopularniejsze
- wczoraj, 19:40
- wyświetleń: 5961
Co z tą trawą? "Planujemy wprowadzenie płatnych usług dodatkowych"
Pojawiła się odpowiedź burmistrza Mariana Błachuta na petycję mieszkańców dotyczącą odbioru skoszonej trawy z posesji zamieszkałych przez mieszkańców. Samorządowiec zapowiada, że w 2025 roku gmina planuje "wprowadzenie płatnych usług dodatkowych za odpady pochodzące z pielęgnacji ogrodów dla mieszkańców, którzy nie mają możliwości transportowania ich we własnym zakresie do PSZOK".
Petycja mieszkańców trafiła na biurko burmistrza Mariana Błachuta pod koniec sierpnia. Czechowiczanie nawiązują w niej do uchwały o podwyżce stawki za wywóz odpadów, o której portal czecho.pl pisał TUTAJ. Autorzy wniosku napisali w nim, że "radni wykazali się niebywałym tupetem i bezczelnością, aby podnieść opłatę za wywóz odpadów o 8 zł i podtrzymać jednocześnie opcję wywozu odpadów zielonych we własnym zakresie, własnym transportem przez mieszkańców gminy do PSZOK, niejednokrotnie kilkanaście kilometrów na swój koszt. Dotyczy to również gabarytów typu drzwi, półki, płyty - to jest skandal".
W petycji mieszkańcy nie kryli swojej frustracji. - Proszę sobie wyobrazić starszą osobę, która nie ma samochodu lub ze względu na wiek już z niego nie korzysta, która ma sobie we własnym zakresie wywieźć skoszoną trawę, jabłka które spadły z drzew, zgrabione liście, obcięte gałęzie na PSZOK. Ma to wszystko spakować do reklamówek i wsiąść z tym do autobusu ? Może jeszcze ma dodatkowo zapakować sobie na plecy drzwi które chce wyrzucić lub stara płytę pilśniową? - dopytują.
- Dla przykładu proszę zerknąć np. na Gminę Bieruń, gdzie mamy również zarówno bloki mieszkalne, jak i prywatne domy czy gospodarstwa wiejskie - tam włodarze potrafią zadbać o swoich mieszkańców. Cytat: "Przypominamy, że worki na odpady zbierane selektywnie (w tym i te brązowe na trawę, liście, drobne gałęzie) wydawane są bezpłatnie w Punktach Selektywnej Zbiórki Odpadów zlokalizowanych przy ul. Jagiełły 13 i przy ul. Chemików 100" - dodają.
Czechowiczanie zwrócili też uwagę, że "temat odbioru skoszonej trawy był już niejednokrotnie podejmowany przez mieszkańców, nawet w zapytaniach do burmistrza".
- Odpowiedź, że podniesie to koszty wywozu jest żadną odpowiedzią! Podnosicie nam koszty wywozu odpadów nie patrząc na nasze potrzeby. Wszyscy płacimy za wspomniany wywóz popiołu i nikt nas nie pytał czy ktoś, kto nie wystawia popiołu chce płacić za jego wywóz. My to rozumiemy, jesteśmy mieszkańcami gminy i solidarnie ponosimy koszty. Tylko niech ktoś nam nie odpowiada na nasze zapytania o wywóz trawy, że to podniesie koszty! - wyjaśniają.
- W gminie jest coraz więcej domów jednorodzinnych, mieszkańcy płacą podatki, dbają o swoje posesje i chcą aby Urząd i Radni z nimi współpracowali a nie pozwalali na przyklejanie naklejek że do BIO nie można wrzucać skoszonej trawy! Nie każdy ma możliwość, czas i warunki na wywóz tej trawy. To również są dla nas koszty o których Radni i Burmistrz zapominają - argumentują mieszkańcy gminy.
do petycji dodano podpisy mieszkańców. Jak dodali jej autorzy, "przekrój miejscowości, gdzie zostały zebrane podpisy pokazuje, że nie jest to kwestia jednego sołectwa czy jednej ulicy. Mamy nadzieję, że Radni i Burmistrz podejdą do tematu z należytą starannością, bo jest to kwestia bardzo ważna dla mieszkańców".
Z całą treścią petycji można zapoznać się TUTAJ. Na wniosek odpowiedział burmistrz Marian Błachut - pełną treść odpowiedzi publikujemy poniżej.
Odnosząc się do zagadnienia dotyczącego utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym pojemników na odpady komunalne, informuję, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 399) ten obowiązek spoczywa na właścicielu nieruchomości.
Jednakowoż całość lub część obowiązków właściciela nieruchomości może przejąć gmina na mocy uchwały rady gminy jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W omawianym przypadku Gmina Czechowice-Dziedzice przejęła obowiązek utrzymania pojemników w odpowiednim stanie technicznym, natomiast utrzymanie pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym zgodnie z cytowaną ustawą jest obowiązkiem właściciela nieruchomości.
Odnosząc się natomiast do problemu odbioru odpadów pochodzących z pielęgnacji ogrodów bezpośrednio sprzed posesji przekonuję, iż w innych gminach odbiór ten jest limitowany — zwykle ograniczony do jednego lub dwóch worków miesięcznie w okresie od kwietnia do października. Jednocześnie mieszkańcy ponoszą koszty (wliczone w stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi) związane z transportem i zagospodarowaniem zanieczyszczonych tworzywem sztucznym odpadów zielonych, a ich nadwyżkę i tak muszą dostarczać we własnym zakresie do punktu selektywnego zbierania odpadów (tzw. PSZOK).
Wprowadzenie przez Gminę Czechowice-Dziedzice dodatkowego odbioru odpadów z pielęgnacji ogrodów bezpośrednio z terenu nieruchomości spowodowałoby znaczne podwyższenie stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla wszystkich mieszkańców. Dlatego zasadnym jest ograniczenie ich wytwarzania poprzez zagospodarowanie we własnym zakresie na terenie nieruchomości poprzez kompostowanie. Powstające w gospodarstwach domowych odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady z pielęgnacji ogrodów, powinny być w pierwszej kolejności wykorzystane przez mieszkańców we własnym zakresie i na własne potrzeby, co jest zgodne z hierarchią sposobów postępowania z odpadami określoną w art. 17 Ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t. j. Dz. U. z 2023 r.; poz. 1587 z późn. zm.).
Nadto opłata za gospodarowanie odpadami w Gminie Czechowice-Dziedzice obejmuje nieruchomości zamieszkałe, które różnią się m.in.: powierzchnią, sposobem zagospodarowania działek, rodzajem zabudowy, sposobem ogrzewania, ilością i rodzajem wytworzonych odpadów komunalnych. Wobec powyższego opłata powinna stanowić pewną średnią dla wszystkich nieruchomości, a zarazem być obiektywna i racjonalna. Gmina stara się ograniczać koszty (które w rezultacie ponoszą mieszkańcy) i tak już drogiego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, a każdorazowa zmiana stawki opłaty za odpady komunalne wiąże się z niezadowoleniem części mieszkańców.
Wyjaśniam, że schemat odbierania odpadów biodegradowalnych z podziałem na odpady kuchenne odbierane bezpośrednio z nieruchomości zamieszkałych oraz odpadów z pielęgnacji ogrodów dostarczanych przez mieszkańców do PSZOK uzyskał akceptację większości mieszkańców, zwłaszcza kiedy odpady z pielęgnacji ogrodów można do tegoż punktu dostarczać bez limitu.
Równocześnie nadmieniam, że gmina Czechowice-Dziedzice nie jest wyjątkiem w zakresie sposobu odbierania odpadów biodegradowalnych od mieszkańców. Model zbierania odpadów pochodzących z pielęgnacji ogrodów tylko w PSZOK jest powszechny w wielu okolicznych gminach, takich jak np.: Gmina Buczkowice, Kozy, Wilamowice, Bestwina, Porąbka, Lipowa.
Jednocześnie to każdy właściciel nieruchomości indywidualnie decyduje o sposobie zagospodarowania działki oraz o ilości wytworzonych odpadów. Dotyczy to także zlecenia usługi pielęgnacji ogrodu oraz transportu odpadów wytworzonych na terenie danej nieruchomości do PSZOK.
Niemniej jednak pragnę poinformować, że zgodnie z oczekiwaniem pewnej części mieszkańców planujemy w 2025 roku wprowadzenie płatnych usług dodatkowych za odpady pochodzące z pielęgnacji ogrodów dla mieszkańców, którzy nie mają możliwości transportowania ich we własnym zakresie do PSZOK.Marian BłachutBurmistrz Czechowic-Dziedzic