Najpopularniejsze
- 21 lipca 2024
- wyświetleń: 4529
Przebudowany przystanek z fatalnymi drogami dojazdowymi? Pytamy o remonty
Jak już informowaliśmy na portalu czecho.pl, ruszyła przebudowa linii kolejowej numer 93 na odcinku od Zabrzega do Zebrzydowic. W ramach inwestycji zmieni się między innymi przystanek Zabrzeg Czarnolesie. W komentarzach zauważyliście, że drogi dojazdowe do niego znajdują się w fatalnym stanie. Czy także one zostaną wyremontowane? Zapytaliśmy o to w PKP PLK oraz Nadleśnictwie Bielsko.
Przystanek Zabrzeg Czarnolesie powstał w 1959 roku, głównie na potrzeby pracowników pobliskiej towarowej stacji rozrządowej. Jego historię opisuje portal Koleje Śląska Cieszyńskiego. Obecnie zatrzymują się na nim jedynie pociągi Kolei Śląskich. Trzeba zaznaczyć, że jest to tak zwany "przystanek na żądanie". Według danych Urzędu Transportu Kolejowego dobowa wymiana pasażerska wynosi na nim od 20 do 49 osób.
Jak informowaliśmy w artykule "Co zmieni się na przystanku kolejowym Zabrzeg Czarnolesie? Czeka go przebudowa", na przystanku kolejowym Zabrzeg Czarnolesie przebudowane zostaną dwa perony. Stare konstrukcje zostaną zdemontowane, a w ich miejscu wybudowane zostaną nowe. Będą też nowe wiaty, ławki oraz czytelna informacja pasażerska. Na nawierzchniach zamontowane zostaną ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych i niedowidzących.
Pod wyżej wspomnianym artykułem czytelnicy portalu czecho.pl zauważyli, że drogi dojazdowe do przystanku są w fatalnym stanie. - To, co jest na tej wizualizacji wygląda trochę jak science-fiction. Mały leśny przystanek z fatalną drogą dojazdową, ma wyglądać jak w jakimś dużym mieście. A tak na marginesie przystanek został kilkanaście lat temu przebudowany, jest w dobrym stanie i ma wszystko, co powinien posiadać - to jeden z wpisów.
Czy drogi dojazdowe do przystanku w Czarnolesiu, np. ul. Czarnoleska lub Gminna, zostaną wyremontowane? - Realizowany projekt nie obejmuje swym zakresem przebudowy ul. Czarnoleskiej, gdyż droga ta należy do Nadleśnictwa Bielsko. Nie przewidujemy przebudowy ul. Gminnej. Powstaną drogi technologiczne służące wykonawcy do dostaw materiałów. Po zakończeniu prac, drogi zostaną przekazane gminom - przekazała nam Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.
Przedstawicielka spółki dodała, że przebudowany zostanie przejazd w poziomie szyn przy przystanku Zabrzeg Czarnolesie, który nadal będzie służył kierowcom i pieszym.
O sprawę remontu dróg dojazdowych zapytaliśmy także Nadleśnictwo Bielsko - jak wspomniała Katarzyna Głowacka, ul. Czarnoleska jest zarządzana właśnie przez tę jednostkę.
- Dostępność drogowa przystanku kolejowego Zabrzeg Czarnolesie już od dawnych lat jest taka sama, tzn. w praktyce nie istnieje. Przystanek ten prawdopodobnie był projektowany bardziej z myślą o pracownikach miejscowego węzła towarowego niż obsłudze lokalnych mieszkańców, którzy zawsze korzystali z tego przystanku z dojściem pieszym przez las, głównie z rejonu ulicy Granicznej i Pszczelarskiej. Obie odnogi tzw. ul. Czarnoleskiej - zarówno ta biegnąca od leśniczówki w Zabrzegu przez las jak i od Zabrzega wzdłuż torów, są leśnymi drogami technologicznymi i nie są udostępnione do ruchu publicznego - zauważył Tomasz Gawęda, rzecznik prasowy Nadleśnictwa Bielsko.
- Stan tych dróg jest wystarczający do naszych celów gospodarczych, w związku z tym z naszego punktu widzenia na dzisiejszym etapie nie ma potrzeby ich modernizacji. Fragment ulicy Czarnoleskiej wzdłuż torów został obecnie udostępniony firmie wykonującej wspomnianą przebudowę. Po zakończeniu prac firma ta ma pozostawić użytkowany odcinek drogi w stanie przejezdności. Alternatywnym dojazdem do wyżej wymienionej stacji jest ul. Gminna. Nadleśnictwo pragnie zaznaczyć, iż na żadnym etapie inwestycji nie było proszone o skonsultowanie lokalizacji ani dostępności powyższego przystanku, stąd trudno nam się odnieść do celu jego lokalizacji - dodał Gawęda.
Warto dodać, że przebudowa przystanku Zabrzeg Czarnolesie to tylko jeden z elementów inwestycji wartej 1,7 mld złotych. Największe zmiany, a wręcz rewolucję, czekają Chybie. Na tamtejszej stacji kolejowej ma być w sumie 8 torów zelektryfikowanych, a na perony będzie wiódł tunel zarówno z kierunku północnego jak i południowego. Stacja ma być sterowana z LCS Czechowice-Dziedzice. W ramach projektu założono między innymi likwidację przejazdu w ciągu ul. Bielskiej - w zamian ma zostać wybudowany wiadukt drogowy. Ponadto zostanie wybudowany tunel z chodnikiem i ścieżką rowerową, który połączy ciągi w ul. Dworcowej i Towarowej wraz z wyjściami na peron, przejście podziemne dla pieszych wraz ze ścieżką rowerową w ciągu ul. Bielskiej, a także nowa kładka lub tunel dla pieszych na ul. Pileckiego, Kopernika.
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu czecho.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.