Najnowsze

  • 7 lutego 2025
  • wyświetleń: 1767

Jest kluczowa decyzja. Budowa ostatniego z odcinków drogi S-1 staje się faktem!

GDDKiA uzyskała decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), co umożliwia rozpoczęcie prac na około 10-kilometrowym odcinku S-1. Trasa zaczyna się węzłem Mysłowice Kosztowy, a kończy przed węzłem Bieruń. Tym samym cały odcinek drogi ekspresowej S-1 pomiędzy Mysłowicami i Bielskiem-Białą przejdzie w fazę realizacji robót budowlanych.

Budowa węzła Bieruń i obwodnicy Bierunia - 4.02.2025 · fot. GDDKiA


Uzyskanie decyzji ZRID pozwala także na rozpoczęcie przez Wojewodę Śląskiego procedury związanej z wyceną i wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę. O zasadach wypłaty odszkodowań GDDKiA informuje TUTAJ.

S-1 Mysłowice - Bielsko-Biała to 40 km drogi ekspresowej biegnącej nowym śladem. Wraz z budową S-1 powstanie też 300 metrów S-52 na węźle Bielsko-Biała Hałcnów, 3,4 km drogi krajowej nr 44 w ramach obwodnicy Bierunia i Oświęcimia oraz 1,4 km pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia.

Większość budowanej S-1 przebiega w województwie śląskim. Jedynie od Oświęcimia do Dankowic trasa na długości 5,2 km położona jest w województwie małopolskim. Łączna wartość umów na realizację czterech odcinków S-1 od Mysłowic do Bielska-Białej to niemal 2,3 mld zł.

W pierwszej kolejności kierowcy skorzystają z południowych odcinków S-1. GDDKiA przewiduje, że oddanie do ruchu odcinka od Oświęcimia do Bielska-Białej nastąpi w III kwartale bieżącego roku. Następnym udostępnionym odcinkiem będzie Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów (IV kwartał br.).

- O ile nie zajdą nieprzewidziane okoliczności, pod koniec tego roku planujemy także udostępnienie do ruchu jednej z dwóch budowanych jezdni S-1 pomiędzy Bieruniem a Oświęcimiem - podaje GDDKiA.

Zakończenie prac dla odcinków od Mysłowic do Oświęcimia i udostępnienie ich w pełnym, dwujezdniowym przekroju może nastąpić pod koniec 2026 roku. Na poprawę funkcjonalności oddawanego układu drogowego S-1 wpłynie udostępnienie części obwodnicy Oświęcimia realizowanej przez krakowski Oddział GDDKiA. W połowie roku planowane jest udostępnienie do ruchu 3,6 km odcinka obwodnicy, który swój początek ma na węźle Oświęcim, a koniec na skrzyżowaniu z ul. Wojewódzką. Całość 9-kilometrowej obwodnicy w ciągu DK44 powinna zostać ukończona w II kwartale 2026 roku.

Umowę z firmą Budimex na zaprojektowanie i budowę 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S-1 pomiędzy Mysłowicami a Bieruniem GDDKiA podpisała 4 lipca 2022 roku. Odcinek ten obejmuje budowę dwóch węzłów drogowych: Kosztowy II i Lędziny. Ponadto powstaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (Lędziny Wschód i Lędziny Zachód), 12 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna. Wartość umowy wynosi prawie 490 mln zł.

- Pierwotny termin zakończenia prac na tym odcinku przypadał na październik 2025 r. 28 kwietnia 2023 r. do Wojewody Śląskiego trafił wniosek o wydanie decyzji ZRID. Długotrwały proces jej wydawania wynikał m.in. z konieczności uzyskania postanowienia Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) oraz zmian stanu prawnego części nieruchomości objętych inwestycją, co wymusiło ich uwzględnienie w dokumentacji i ponowną jej weryfikację. Wszystko to sprawiło, że decyzja ZRID została wydana dopiero w styczniu 2025 r. W efekcie główny front robót zostanie otwarty po okresie zimowym - przekazała GDDKiA.

Przy okazji informacji o decyzji ZRID dla odcinka od Mysłowic do Bierunia GDDKiA podała informacje dotyczące postępów budowy na pozostałych odcinkach S-1. Na fragmencie od Bierunia do Oświęcimia to 20%, od Oświęcimia do Dankowic blisko 90%, od Dankowic do Bielska-Białej 80%, a od Przybędzy do Milówki - 90%.

Droga ekspresowa S-1 Pyrzowice - Zwardoń znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Łączy A1 w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. Przedłużeniem drogi ekspresowej S-1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.

Obecnie ciąg drogi krajowej nr 1 pomiędzy autostradą A1 w Pyrzowicach i granicą ze Słowacją w Zwardoniu liczy 148 km długości i zarządzany jest przez czterech różnych zarządców. GDDKiA odpowiada za 136 km tej trasy, a za pozostałą część prezydenci miast: Dąbrowa Górnicza (4,6 km), Tychy (5 km) oraz Bielsko-Biała (2,4 km).

W części to droga klasy GP, a w części ekspresowa. Docelowo, po zrealizowaniu wszystkich inwestycji, trasa ta będzie w całości drogą ekspresową o długości ponad 133 km i będzie zarządzana tylko przez GDDKiA. W realizacji jest już blisko 50 km drogi ekspresowej S-1 w woj. śląskim. Wartość umów na aktualnie budowane odcinki "ekspresówki" to blisko 4 mld zł.

Budowa drogi ekspresowej S1- od Oświęcimia do Bielska-Białej jest współfinansowana ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.

Jest kluczowa decyzja. Budowa ostatniego z odcinków drogi S-1 staje się faktem!
fot. GDDKiA

mp / czecho.pl

źródło: GDDKiA

Reklama

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu czecho.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.