Najnowsze

  • wczoraj, 12:39
  • wczoraj, 15:45
  • wyświetleń: 108

Jak storytelling może wzmocnić Twoją markę?

Materiał partnera:

Storytelling to pojęcie, które nie do końca zrozumiane w Polsce, odgrywa coraz większą rolę w działaniach marketingowych różnych firm. To właśnie produkty, które stanowią tło pewnych historii, sprzedają się znacznie lepiej, niż suche opisy produktów. Za tym sukcesem stoi właśnie storytelling. Jakie jeszcze korzyści wyciągniemy ze stosowania storytellingu i czego unikać podczas stosowania tej metody?

Jak storytelling może wzmocnić Twoją markę?
fot. Freepik


Czym jest storytelling w marketingu?



Zacznijmy od początku, czyli wyjaśnienia czym dokładnie jest storytelling. Osoby znające język angielski łatwo wywnioskują, że chodzi tu o opowiadanie historii. I to właściwie doskonała definicja tego pojęcia, mającego coraz większy wpływ na kształt marketingu internetowego w dzisiejszych czasach.

Storytelling daje możliwość opowiadania o produkcie i marce w sposób niedostępny dla standardowej formy reklamy. To właśnie za pomocą storytellingu jesteśmy w stanie umiejscowić produkt i usługę w konkretnym czasie i przypadku użycia. Efekt? Budowanie trwałych relacji z klientami, którzy potrzebują czegoś więcej, niż tylko wyświechtanych opisów produktu, które z pewnością nikogo już nie porywają.

Jakie korzyści przynosi storytelling w budowaniu marki?



Profesjonalne pozycjonowanie stron internetowych coraz częściej w działaniach content marketingowych uwzględnia wykorzystanie storytellingu. Nie ma w tym nic dziwnego, spoglądając na zalety stosowania tej metody. Wśród najważniejszych korzyści storytellingu wymienić możemy między innymi:

  • Możliwość zbudowania trwałej więzi z klientem - dobrze opowiedziana historia, z którą odbiorca może się utożsamić, utkwi mu w pamięci i będzie działała na naszą korzyść w momencie, gdy ten faktycznie zgłosi potrzebę zakupienia konkretnego produktu i usługi.
  • Zdobycie realnej przewagi konkurencyjnej w branży - mając wśród swoich konkurentów firmy bazujące wciąż na tradycyjnych opisach produktów, klienci z pewnością zwrócą uwagę na atrakcyjną formę prezentowania produktów. To da nam potencjał do zbudowania trwałej pozycji lidera.
  • Przystępne przekazywanie trudnych treści - klient jest osobą, która nie jest zainteresowana historią firmy, jej misją czy celami. Za pomocą storytellingu będziemy w stanie przekazać te informacje w sposób znacznie łatwiejszy do odbioru, co wpłynie na zaangażowanie klienta i pozwoli nawiązać długotrwałą relację.


To tylko przykładowe korzyści - jest ich znacznie więcej w zależności od tego, jak staramy się wdrożyć storytelling w swoim marketingu i z jaką skutecznością to robimy.

Jak tworzyć spójny storytelling w różnych kanałach marketingowych?



Jednym z wyzwań w zastosowaniu storytellingu jest dopasowanie sposobu, języka i tonu opowieści do różnych kanałów komunikacji. Na karcie produktu lub w artykule będziemy mogli stworzyć pełnowymiarową historię, podczas gdy social media, ze względu na swoją formę są bardziej podatne na krótkie formy. Pod uwagę należy wziąć także docelowego odbiorcę danego serwisu - inaczej zaprezentujemy produkt na LinkedIn, inaczej podejdziemy do tego na Tik-Toku.

W dopasowaniu formy opowiadania historii do danego kanału może nam pomóc agencja SEO, która posiada duże doświadczenie w reklamowaniu usług i produktów i ma duże kompetencje w zakresie nie tylko pozycjonowania, ale także dobierania odpowiedniego stylu reklamy do potrzeb klienta i specyfiki biznesu.

Najczęstsze błędy w storytellingu marki i jak ich unikać



Jak nie robić storytellingu? Strony internetowe Bielsko-Biała coraz częściej zawierają ciekawe, angażujące treści, które stanowią ciekawą alternatywę dla tradycyjnych opisów produktów. Jednak tutaj kluczem jest zainteresowanie odbiorcy. Co z tego, że stosujemy storytelling, jeśli opowieści tworzone przez nas są najzwyczajniej w świecie nudne? Nikt nawet nie pokusi się o to, by przeczytać to do końca. Rozwiązanie? Szukanie, eksperymentowanie, testowanie - opowieść, w której chcemy zawrzeć produkt lub usługę, musi nas porwać, więc przed publikacją upewnijmy się, że faktycznie nasi współpracownicy dobrze się bawią, czytając taką reklamę.

Tworząc marketing na bazie storytellingu, staramy się dotknąć potrzeb i emocji odbiorcy. To te elementy w dużej mierze odpowiadają za decyzję zakupowe i to one mogą nam zagwarantować sukces. Popełniamy błąd, jeśli całkowicie ignorujemy to, czego klient potrzebuje. Jeśli storytelling marki nie będzie bezpośrednio związany z jego potrzebami, będzie uznany za nieudany.

To samo tyczy się nadwyrężania zaufania klienta poprzez agresywną reklamę ukrytą pod płaszczykiem opowiastki. Jeśli chcemy stosować storytelling dobrze, skupmy się na delikatnym, subtelnym nawiązaniu do produktu i sytuacji, w której klient może go potrzebować. Reklamując na wyrost, nie będziemy lepsi niż konkurencja - a tego przecież chcemy uniknąć, szukając nowych rozwiązań.