Listy

WYŚLIJ LIST
  • 25 września 2024
  • 20 października 2024
  • wyświetleń: 13185

Uciążliwe loty nad dachami. List otwarty mieszkańców. Urząd Lotnictwa Cywilnego o hałasie

Samolot od ponad dwóch lat, szczególnie w weekendy, wykonuje wielogodzinne loty nad domami w gminach Miedźna, Pszczyna, Czechowice-Dziedzice, Bestwina, powodując - według zgłaszających - uciążliwy hałas. Mieszkańcy wystosowali list otwarty oraz petycję. Dwa dni po rozesłaniu listu do władz gmin i powiatów - pszczyńskiego i bielskiego, a także do zarządcy lotniska w Kaniowie, z którego korzysta problematyczny samolot, Bielski Park Technologiczny odpowiedział na pisemny apel. W połowie października otrzymaliśmy też odpowiedź Urzędu Lotnictwa Cywilnego w sprawie hałasu. Informację publikujemy na końcu artykułu.

cessna , samolot, awionetka
Ilustracja · fot. pixabay.com


Szanowni Państwo,

Zwracamy się do Was jako mieszkańcy Kaniowa, Goczałkowic-Zdroju, Pszczyny, Bestwiny, Bestwinki, Ćwiklic, Rudołtowic, Miedźnej, Grzawy i Czechowic-Dziedzic i innych okolicznych miejscowości, którzy od dłuższego czasu cierpią z powodu intensywnych lotów samolotu SPDHD, operującego z lotniska w Kaniowie.

Samolot SPDHD od ponad dwóch lat, szczególnie w weekendy, wykonuje wielogodzinne loty nad naszymi domami, powodując hałas, który uniemożliwia normalne funkcjonowanie. Pomimo licznych skarg, brak jest realnej reakcji na nasze problemy. W związku z tym postanowiliśmy podjąć bardziej stanowcze kroki - w tym działania prawne oraz społeczne.

Załączamy list otwarty, który przesyłamy do władz lokalnych, zarządu lotniska, właściciela samolotu, mediów oraz instytucji zajmujących się ochroną praw obywatelskich. Prosimy media o zainteresowanie się tematem i publikację listu otwartego wraz z przekazaniem mieszkańcom linku do petycji online.

W imieniu tysięcy mieszkańców, którzy nie zgadzają się na takie praktyki, apelujemy o natychmiastowe działania liczymy na wsparcie.

Z wyrazami szacunku,
Mieszkańcy regionu


List otwarty mieszkańców publikujemy poniżej:

22 września 2024 r.

Mieszkańcy Kaniowa, Pszczyny, Goczałkowic-Zdroju, Ćwiklic, Rudołtowic, Bestwiny, Bestwinki, Grzawy, Miedźnej, Czechowic-Dziedzic i okolicznych miejscowości.

Grupa Facebook "STOP SPDHD w Kaniowie"
stop.spdhd.kaniow@gmail.com


List otwarty mieszkańców powiatu pszczyńskiego i bielskiego ws. uciążliwego hałasu generowanego przez samolot SP-DHD operujący z lotniska w Kaniowie

Adresaci:

1. Zarząd Bielskiego Parku Technologicznego kierujący lotniskiem w Kaniowie,
2. Właściciel samolotu o rejestracji SP-DHD i/lub Prezes zarządu firmy SkyDive Chełm p. M. Ch.,
3. Mieszkańcy powiatów bielskiego i pszczyńskiego, w szczególności mieszkańcy Kaniowa, Goczałkowic-Zdroju, Pszczyny, Ćwiklic, Rudołtowic, Bestwiny, Bestwinki, Miedźnej, Grzawej, Zabrzega, Czechowic-Dziedzic, Jawiszowic i innych miejscowości,
4. Władze samorządowe, w tym:
  • Starosta powiatu pszczyńskiego: Grzegorz Wanot (starosta@powiat.pszczyna.pl)
  • Starosta powiatu bielskiego: Andrzej Płonka (kancelaria@powiat.bielsko.pl)
  • Burmistrz Pszczyny, Dariusz Skrobol (pszczyna@pszczyna.pl)
  • Burmistrz Czechowic-Dziedzic, Marian Błachut (um@um.czechowice-dziedzice.pl)
  • Wójt Goczałkowic-Zdroju, Gabriela Placha (wojt@goczalkowicezdroj.pl)
  • Wójt Miedźnej, Jan Słoninka (wojt@miedzna.pl)
  • Wójt Bestwiny, Grzegorz Boboń (info@bestwina.pl)
  • Sołtysi i radni miejscowości objętych problemem,

5. Prawnicy i organizacje pozarządowe zainteresowane podjęciem współpracy w ramach obrony interesów mieszkańców,
6. Przedstawiciele mediów powiatów pszczyńskiego i bielskiego.

Szanowni Państwo,

w imieniu mieszkańców okolic Pszczyny, Goczałkowic-Zdroju, Ćwiklic, Rudołtowic, Kaniowa, Bestwiny, Bestwinki, Miedźnej, Grzawy oraz sąsiadujących miejscowości, pragniemy wyrazić głębokie zaniepokojenie i sprzeciw wobec uciążliwego procederu, jakiego doświadczamy regularnie od ponad dwóch lat.

Mowa o hałaśliwych przelotach samolotu o rejestracji SP-DHD, który - zgodnie z danymi dostępnymi na platformie Flightradar24 - krąży nad terenami zabudowanymi, generując uciążliwy hałas, z którym musimy się mierzyć przez całe dnie. Samolot Cessna 182P Skylane regularnie narusza dopuszczalne normy hałasu, latając w sposób uciążliwy i przekraczający wszelkie rozsądne granice. Loty te odbywają się głównie w weekendy od wczesnych godzin porannych do późnego popołudnia, a samolot wykonuje dziesiątki okrążeń nad naszymi domami, niejednokrotnie przelatując bardzo nisko i wykonując niebezpieczne manewry.

Zachowania pilota/pilotów samolotu SP-DHD i jego/ich działania rażąco naruszają przyjęte normy. Hałas oraz emisje wynikające z lotów samolotu nie są "przeciętną miarą" i zdecydowanie wykraczają poza to, co można uznać za dopuszczalne w kontekście społeczno-gospodarczego przeznaczenia terenów mieszkalnych, nad którymi ten samolot regularnie przelatuje.

Przykładowo, na podstawie danych z Flightradar24 samolot SP-DHD w niedzielę 22.09.2024 roku wykonał co najmniej 9 lotów nad naszymi miejscowościami, łącznie spędzając w powietrzu ponad 8 godzin. Trasa przykładowego lotu wygląda tak jak na screenshocie poniżej.

flightradar


flightradar


Zagrożenie dla zdrowia i komfortu mieszkańców



Wskazany proceder ma bezpośredni wpływ na nasze zdrowie, w szczególności na zdrowie psychiczne i komfort życia. Uciążliwy hałas, trwający godzinami, wpływa negatywnie na życie rodzinne, pracę zdalną, a także na wypoczynek, szczególnie w weekendy, kiedy większość z nas oczekuje chwili spokoju. Warto przypomnieć, że zgodnie z art. 51 Kodeksu wykroczeń, naruszenie spokoju przez nadmierny hałas stanowi wykroczenie i podlega karze grzywny.

Do władz lotniska Bielski Park Technologiczny



Jako że opieramy się na danych z nieoficjalnego narzędzia monitorującego ruch lotniczy, zwracamy się z żądaniem potwierdzenia lub zaprzeczenia, czy samolot o rejestracji SP-DHD rzeczywiście operuje z Państwa lotniska, czy też zaistniała możliwość błędnej identyfikacji. W przypadku potwierdzenia, prosimy o wskazanie, jakie kroki zostaną podjęte, aby zminimalizować uciążliwości, na które narażeni są mieszkańcy regionu. W przypadku, gdy winowajcą hałasu okaże się inny samolot, wnosimy o jego jednoznaczną identyfikację. Podkreślamy, że mieszkańcy nie zgłaszają zastrzeżeń do funkcjonowania samego lotniska ani większości operujących z niego samolotów. Problem dotyczy wyłącznie konkretnego samolotu o rejestracji SP-DHD.

Jeśli nasze żądania nie zostaną uwzględnione, rozważamy podjęcie kroków prawnych oraz organizację protestów, które mogą skutkować blokadą funkcjonowania lotniska.

Do Zarządu Spółki SkyDive Chełm



Jeżeli dane z rejestru Flightradar24 są prawidłowe i rzeczywiście są Państwo właścicielem samolotu SP-DHD wnosimy o natychmiastowe zaprzestanie praktyk polegających na długotrwałych, hałaśliwych przelotach nad terenami zabudowanymi oraz o zmianę lokalizacji wykonywania tych manewrów. Jeśli sytuacja nie ulegnie poprawie, rozważymy podjęcie kroków prawnych przeciwko Państwa spółce.

Gotowość do działań prawnych



Chcemy jeszcze raz wyraźnie zaznaczyć, że nie jesteśmy przeciwni istnieniu lotniska w Kaniowie ani innym użytkownikom tego obiektu. Zdecydowana większość samolotów korzystających z tego lotniska działa zgodnie z zasadami współżycia społecznego, a ich działalność nie wpływa negatywnie na nasze życie. Problem dotyczy wyłącznie jednego samolotu - SP-DHD, który swoimi regularnymi lotami wielokrotnie narusza normy hałasu oraz wywołuje negatywne emocje wśród tysięcy mieszkańców.

Jeśli sytuacja nie ulegnie zmianie, a właściciel samolotu oraz zarząd lotniska nie podejmą natychmiastowych kroków w celu zakończenia tej uciążliwości, jesteśmy gotowi do podjęcia działań prawnych na drodze sądowej. Na tym etapie, wspólnie archiwizujemy nagrania oraz przygotowujemy dokumentację do pozwu zbiorowego w którym będziemy domagać się odszkodowań oraz zaprzestania lotów w formie, która jest dla nas nieakceptowalna. Ponadto, nie wykluczamy również zorganizowania protestów, w tym blokady lotniska w Kaniowie, jeśli zarządca obiektu nie podejmie natychmiastowych działań.

Do mieszkańców



Zwracamy się do mieszkańców zmagających się z uciążliwym hałasem z prośbą o podpisanie petycji, która dostępna na pod adresem: http://www.petycjeonline.com/stop_haasowi_z_lotniska_w_kaniowie

Każdy podpis ma znaczenie i będzie dowodem na to, jak poważnym problemem jest opisany proceder. Prosimy również o dołączenie do grupy na Facebooku "STOP SPDHD w Kaniowie", gdzie koordynowane będą dalsze działania, w tym zbieranie dowodów, zdjęć i nagrań, które mogą być użyte w postępowaniach sądowych. Tylko razem możemy skutecznie bronić naszego prawa do spokoju i normalnych warunków życia.

Apel do władz lokalnych o pilną interwencję



Apelujemy do samorządów, aby natychmiast podjęły działania mające na celu ochronę zdrowia i komfortu mieszkańców. Oczekujemy konkretnych kroków w tej sprawie oraz wsparcia mieszkańców w dalszym postępowaniu.

Do prawników i organizacji prawnych



Zachęcamy kancelarie prawne do kontaktu z nami w celu wsparcia mieszkańców w procesie przygotowania pozwu przeciwko podmiotom odpowiedzialnym za zaistniałą sytuację.

Zainteresowanych prosimy o kontakt bezpośrednio na adres mailowy: stop.spdhd.kaniow@gmail.com lub za pośrednictwem grupy Facebook "STOP SPDHD w Kaniowie".

Podsumowanie



Podsumowując, nie będziemy dłużej tolerować uciążliwości wynikających z opisanego procederu. Mamy nadzieję, że nasze stanowisko zostanie zrozumiane, i że odpowiednie instytucje, władze lokalne oraz podmioty odpowiedzialne za zaistniałą sytuację poważnie potraktują ten list jako ostrzeżenie.

Dziękujemy za wsparcie i liczymy na szybkie rozwiązanie problemu, który naraża nas na poważne utrudnienia w życiu codziennym.

Z wyrazami szacunku,

Mieszkańcy regionu
Inicjatorzy akcji "STOP SPDHD w Kaniowie!"

e-mail: stop.spdhd.kaniow@gmail.com
grupa na FB: STOP SPDHD w Kaniowie




---

Odpowiedź Bielskiego Parku Technologicznego - spółki, która zarządza lotniskiem w Kaniowie



Dotyczy: Listu otwartego mieszkańców Powiatu Pszczyńskiego i Bielskiego ws. uciążliwego hałasu generowanego przez samolot SP-DHD operujący z lotniska w Kaniowie z dnia 22.09.2024r.

W imieniu Bielskiego Parku Technologicznego Lotnictwa, Przedsiębiorczości i Innowacyjności sp. z o.o. z siedzibą w Kaniowie, zarządzającego Lotniskiem Kaniów (EPWK), w związku z otrzymanym listem mieszkańców, informującym o uciążliwościach spowodowanych przez loty samolotu SP-DHD Cessna 182P Skyline, z dnia 22.09.2024r., wyjaśniam co następuje.

Informujemy, że jako zarządzający Lotniskiem Kaniów (EPKW), nie zawieraliśmy umów zezwalających na wykonywanie startów i lądowań ze wskazaną w liście firmą SkyDive Chełm, ani Panem M. Ch.. Nie wykluczamy jednak, że podmioty te udostępniły wskazany samolot, użytkownikom naszego lotniska, ponieważ jak ustaliliśmy, samolot tego typu wykonuje z niego obecnie starty i lądowania.

Z uwagi na to, że ww. samolot jest własnością i przedmiotem użytku podmiotów prywatnych, zakres działań interwencyjnych, które możemy podjąć jest ograniczony. Niemniej dochowując staranności zarządzającego lotniskiem, zwracaliśmy się do firmy użytkującej wskazany typ samolotu, o uwzględnienie zgłaszanych skarg i zmianę organizacji wykonywania lotów, w sposób minimalizujący uciążliwości dla mieszkańców. Ostatecznie zwróciliśmy się do użytkownika o całkowite zaprzestanie wykonywania lotów samolotem generującym uciążliwy hałas, na co użytkownik, w odpowiedzi, zobowiązał się ograniczyć wykonywanie tych lotów, a także całkowicie zaprzestać ich wykonywania od przyszłego roku 2025.

Liczymy, że powyższe pozwoli wyeliminować zgłaszane uciążliwości. Potwierdzamy jednocześnie, że jako zarządzający lotniskiem dochowujemy wszelkich norm i standardów wymaganych dla prowadzenia tego typu działalności.

Lotnisko funkcjonuje w miejscowości Kaniów, na podstawie odpowiedniego wpisu do rejestru lotnisk cywilnych ograniczonej certyfikacji i zatwierdzonej instrukcji operacyjnej lotniska. Procedury i kierunki startów oraz lądowań zostały optymalnie opracowane w Instrukcji Operacyjnej Lotniska Kaniów (EPKW), w szczególności w oparciu o zagospodarowanie przestrzenne i ułożenie geograficzne i topograficzne terenu. Statki powietrzne użytkowników lotniska, w momencie dopuszczenia do użytkowania, legitymować powinny się odpowiednim świadectwem zdatności w zakresie hałasu, co podlega weryfikacji.

Zgodnie z ww. dokumentami, z Lotniska Kaniów (EPKW) loty mogą być prowadzone, w każdym dniu tygodnia, w dzień i w nocy, w terminach i godzinach ustalonych przez zarządzającego na podstawie publicznie podawanych informacji. Obowiązujące przepisy przewidują, że Lotnisko Kaniów (EPKW) jest udostępnione dla wszystkich użytkowników, na równych zasadach, zawartych w instrukcji operacyjnej, przepisach wewnętrznych, oraz umowach zawieranych z poszczególnymi użytkownikami.

Jako zarządzający Lotniskiem Kaniów (EPKW), nie mamy natomiast wpływu na pełne zarządzanie ruchem statków powietrznych, w tym na przebieg lotów i sposób ich wykonywania, np. wybór przez pilota techniki pilotażu, która może wpływać na poziom hałasu.

Każde pojawiające się informacje i zgłoszenia dotyczące hałasu lotniczego, są przez nas na bieżąco analizowanie i przekazywane użytkownikom statków powietrznych, w szczególności tym na stałe korzystającym z naszego Lotniska, w celu ich uwzględnienia przy wykonywaniu lotów, tak jak to miało miejsce w niniejszym przypadku.

Liczymy, że podjęte przez nas działania dyscyplinujące okażą się skuteczne i wyeliminują zasygnalizowane w liście problemy. Pozostajemy do dyspozycji w razie potrzeby dalszej pomocy lub udzielenia dalszych wyjaśnień.

Podpisano: Prezes Zarządu Irena Marek, Bielski Park Technologiczny Lotnictwa, Przedsiębiorczości i Innowacji sp. z o.o.

Do wiadomości:

  • Użytkownik samolotu o rejestracji SP-DHD
  • Mieszkańcy powiatów bielskiego i pszczyńskiego, w szczególności mieszkańców Kaniowa, Goczałkowic-Zdroju, Pszczyny, Ćwiklic, Rudołtowic, Bestwiny, Bestwinki, Miedźnej, Grzawej, Zabrzega, Czechowic-Dziedzic, Jawiszowic i innych miejscowości - za pośrednictwem grupy Facebook "STOP SPDHD w Kaniowie", oraz na adres stop.spdhd.kaniow@gmail.com;
  • Starosta powiatu pszczyńskiego: Grzegorz Wanot (starosta@powiat.pszczyna.pl)
  • Starosta powiatu bielskiego: Andrzej Płonka (kancelaria@powiat.bielsko.pl)
  • Burmistrz Pszczyny, Dariusz Skrobol (pszczyna@pszczyna.pl)
  • Burmistrz Czechowic-Dziedzic, Marian Błachut (um@um.czechowice-dziedzice.pl)
  • Wójt Goczałkowic-Zdroju, Gabriela Placha (wojt@goczalkowicezdroj.pl)
  • Wójt Miedźnej, Jan Słoninka (wojt@miedzna.pl)
  • Wójt Bestwiny, Grzegorz Boboń (info@bestwina.pl)


Odpowiedź Urzędu Lotnictwa Cywilnego w sprawie nadmiernego hałasu



W związku z listem mieszkańców z okolic lotniska Kaniów (EPKW) informujemy, że Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) nie posiada ustawowych kompetencji do monitorowania poziomu hałasu "powodowanego" przez lotniska. Kontrole w tym zakresie należą do zadań Inspekcji Ochrony Środowiska[1], a wykonują je wojewódzcy inspektorzy ochrony środowiska, którzy są uprawnieni m.in. do pobierania próbek, przeprowadzania niezbędnych badań lub wykonywania innych czynności kontrolnych.

Organem ochrony środowiska w przypadku lotniska Kaniów wg. art. 378 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska jest Starosta Bielski, który wyposażony w odpowiednie środki administracyjno-prawne, może przeciwdziałać ewentualnym naruszeniom podmiotów korzystających ze środowiska.

Zezwolenie na dokonanie zmian na lotnisku

Zgodnie z przepisami Prawa lotniczego, ULC wydaje zezwolenie na zmiany techniczne i eksploatacyjne lotniska na wniosek zarządzającego lotniskiem, uwzględniając potrzeby lotniskowe oraz na podstawie analiz bezpieczeństwa dla operacji lotniczych.

Aspekty środowiskowe nie są uwzględniane w tym postępowaniu. Są one określane w miejscowych planach zagospodarowania terenu lub w warunkach zabudowy określonych przez samorządy lokalne, a następnie przez lokalny organ nadzoru budowlanego przy wydawaniu pozwolenia na budowę, jeśli jest wymagane. Po zakończeniu inwestycji zgodnie z Prawem budowlanym, ULC ma obowiązek wpisania obiektu do ewidencji lotnisk.

Instrukcja operacyjna lotniska

Instrukcja operacyjna lotniska (INOP) to podstawowy dokument wymagany w procesie certyfikacji lotnisk, w tym lotnisk o ograniczonej certyfikacji, jakim jest Lotnisko Kaniów. INOP zawiera wszystkie potrzebne informacje na temat lokalizacji lotniska, charakterystyki technicznej elementów, obiektów, urządzeń, służb i wyposażenia oraz procedur operacyjnych, organizacji i sposobu zarządzania lotniskiem. INOP określa i porządkuje wykonywanie wszystkich operacji i procesów na lotnisku, za które odpowiedzialny jest zarządzający lotniskiem.

Jeśli chodzi o deklarowane godziny pracy lotniska, wspomniane w liście otwartym, podawane w pkt. 1.3.3 INOP "Pozostałe informacje", to są one zamieszczane w INOP tylko informacyjnie. Nie są to sztywne ramy funkcjonowania lotniska. Zarządzający lotniskiem może na określonych zasadach zezwolić na wykonywanie operacji lotniczych w innych godzinach, co jest zapisane w instrukcji.

[1] art. 2 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska.

Marta Chylińska
Rzecznik prasowy Wydziału Komunikacji/Biuro Prezesa ULC



Odpowiedź Starostwa Powiatowego w Bielsku-Białej



"Jeśli chodzi o podnoszony problem hałasu, to w świetle obowiązujących przepisów prawa w przypadku lotnisk żaden organ nie wydaje decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu (art. 115a ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska)" - poinformowała nas rzecznik prasowa Starostwa Powiatowego w Bielsku-Białej Magdalena Fritz.
---

Przypomnijmy, że już w marcu i lipcu br. publikowaliśmy listy czytelnika w sprawie uciążliwych lotów:



Przy okazji obu powyższych publikacji nie uzyskaliśmy jednak odpowiedzi od lotniska w Kaniowie na nasze zapytania mailowe.

Do urzędów wymienionych gmin i powiatów wysłaliśmy zapytanie, jakie działania mogą podjąć, by wyeliminować uciążliwości związane z opisanymi lotami. Odpowiedzi będziemy sukcesywnie publikować.

ar / czecho.pl

Reklama

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu czecho.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.