
Gorące tematy
- 30 marca 2025
- wyświetleń: 8605
[FOTO] Dzięki niej odciążony zostanie czechowicki odcinek DK-1. Kiedy pojedziemy drogą S-1?
Budowa drogi ekspresowej S-1 to najważniejsza obecnie inwestycja drogowa w regionie. Po zakończeniu budowy nowych odcinków "ekspresówki" i przebudowie już funkcjonujących, powstanie kluczowy korytarz transportowy łączący autostradę A1 z granicą Polski ze Słowacją w Zwardoniu. Raport z prac przedstawiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, już zmienił się przebieg tej trasy, która w przeszłości prowadziła do przejścia granicznego w Cieszynie, a teraz wiedzie do Zwardonia.
- Kolejne zmiany pojawią się już wkrótce, a odczują je mieszkańcy Tychów, Pszczyny i Czechowic-Dziedzic. Droga ekspresowa S-1 w znacznej części biegnie w śladzie wschodniej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (GOP) zrealizowanej w latach 70. i 80. ubiegłego wieku. Przez ponad 50 lat obwodnica GOP pomiędzy Podwarpiem a Tychami była najważniejszą arterią komunikacyjną w województwie śląskim. Docelowo jej funkcję przejęła S-1, oferując użytkownikom nową jakość komunikacji dzięki większej funkcjonalności i prędkości przejazdu - przypomina GDDKiA.
Nowy odcinek od Mysłowic do węzła Bielsko-Biała Hałcnów na skrzyżowaniu z S-52 pozwoli na skrócenie długości S-1 i ominięcie najbardziej obciążonych ruchowo odcinków DK-1.

- Wyeliminowanie konieczności przejazdu przez Tychy, Pszczynę oraz Czechowice-Dziedzice, gdzie obecnie znajduje się wiele skrzyżowań i sygnalizacji świetlnych oraz przejść dla pieszych, podniesie poziom bezpieczeństwa i dodatkowo skróci czas przejazdu. Z chwilą oddania nowego przebiegu S-1, istniejąca DK-1 pomiędzy Tychami a Bielskiem-Białą straci status drogi krajowej i przejdzie we władanie samorządu - przypomina GDDKiA.
Obecnie ciąg drogi krajowej nr 1 oraz drogi ekspresowej S-1 pomiędzy autostradą A1 w Pyrzowicach i granicą ze Słowacją w Zwardoniu liczy 148 km długości. GDDKiA odpowiada za 140,6 km tej trasy, a za pozostałą część prezydenci Tychów (5 km) oraz Bielska-Białej (2,4 km).
Na odcinku Tychy - Bielsko-Biała to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), natomiast w dalszej części jest to droga ekspresowa S-1. Po przebudowie odcinka Dąbrowa Górnicza - Lędziny oraz wybudowaniu trasy Mysłowice - Bielsko-Biała oraz tzw. obejścia Węgierskiej Górki S-1 będzie miała 133 km długości.
Od października 2019 roku trwa budowa najbardziej skomplikowanego odcinka nowej S-1, ostatniego w południowej części tej trasy między Bielskiem-Białą a Zwardoniem. Na 8,5 km pomiędzy Milówką a Przybędzą, niemal połowę długości stanowią obiekty inżynierskie - dwa, dwunawowe tunele o długości 830 i 1000 m oraz prawie kilometrowa estakada. Zaawansowanie prac na tym odcinku przekroczyło już 90% i wykonawca deklaruje oddanie go do ruchu pod koniec 2025 roku. Wartość umowy to blisko 1,4 mld zł.
Z kolei umowę na projekt i budowę odcinka od węzła Bielsko-Biała Hałcnów do Dankowic z Grupą Mirbud GDDKiA podpisała 3 sierpnia 2020 roku. Pierwotna wartość umowy to blisko 587 mln zł. Po wprowadzonych zmianach kontraktowych oraz zwiększeniu limitu waloryzacji wartość ta obecnie wynosi prawie 681 mln zł. Długość odcinka pomiędzy Dankowicami a węzłem Bielsko-Biała Hałcnów to prawie 12 km.
Uzyskanie decyzji ZRID 27 września 2022 roku pozwoliło na rozpoczęcie prac w październiku 2022 roku. Wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), dwa węzły drogowe (Stara Wieś i Hałcnów), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w Miejsca Obsługi Podróżnych Dankowice Wschód i Zachód, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy.
- Umowna data zakończenia robót przypadała na 30 września 2024 roku. Jednakże z uwagi na roszczenia terminowe wykonawcy, złożone w oparciu o niesprzyjające warunki pogodowe i ich skutki, a także powódź, która miała miejsce we wrześniu 2024 r., szacujemy, że zakończenie robót i oddanie do użytkowania tego odcinka będzie możliwe w IV kwartale 2025 r. Obecnie zaawansowanie prac dochodzi do 80% - podaje GDDKiA.
Kolejnym budowanym odcinkiem drogi ekspresowej S-1 jest fragment od Dankowic do węzła Oświęcim w Jedlinie. Umowę z wykonawcą na projekt i budowę podpisano 14 maja 2020 roku. Ten fragment S-1 buduje konsorcjum firm PORR oraz DUNA POLSKA (dawniej Mota-Engil). Pierwotna wartość umowy to blisko 990 mln zł. Po wprowadzonych zmianach kontraktowych oraz zwiększeniu limitu waloryzacji wartość ta obecnie wynosi prawie 1,2 mld zł.
W ramach inwestycji powstaje m.in. dwujezdniowa droga ekspresowa, po dwa pasy ruchu, z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), trzy węzły drogowe (Oświęcim, Wola, Brzeszcze), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz obsługujące tereny przyległe. 12 września 2022 roku uzyskano decyzję ZRID, z kolei 15 września 2022 roku przekazano wykonawcy teren budowy. Umowna data zakończenia kontraktu przypadała na czerwiec 2024 roku, jednak, jak wyjaśnia GDDKiA, z uwagi na już złożone oraz możliwe do złożenia w najbliższym czasie roszczenia terminowe wykonawcy, szacuje, że do zakończenia inwestycji dojdzie w III kwartale 2025 roku.
- Roszczenia związane są z przebudową magistrali wodociągowej Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów, powodzią z września 2024 roku, odmiennymi warunkami gruntowymi oraz pogodą w listopadzie i grudniu 2024 roku. Obecnie zaawansowanie robót przekroczyło 90% - relacjonuje GDDKiA.
Kiedy zostaną oddane do ruchu budowane fragmenty drogi ekspresowej S-1?
- W pierwszej kolejności kierowcy skorzystają z południowych odcinków S-1. Przewidujemy, że oddanie do ruchu odcinka od Oświęcimia do Dankowic nastąpi w III kwartale 2025 roku. Następnym udostępnionym odcinkiem będzie Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów (IV kwartał 2025). O ile nie zajdą nieprzewidziane okoliczności, pod koniec tego roku planujemy także udostępnienie do ruchu jednej z dwóch budowanych jezdni S-1 pomiędzy Bieruniem a Oświęcimiem. Zakończenie prac dla odcinków od Mysłowic do Oświęcimia i udostępnienie ich w pełnym, dwujezdniowym przekroju może nastąpić pod koniec 2026 roku - podsumowuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Poniżej budowa drogi S-1 z perspektywy paralotni - wideo przygotował Mirek Stecyk.
Rozbudowa i budowa nowych odcinków S-1 ma na celu poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróży, a także wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obszarów miejskich. Ponad dwie godziny - tyle trwa obecnie przejazd od węzła Pyrzowice do granicy państwa w Zwardoniu. Po przebudowie, przejazd tą drogą skróci się blisko o połowę, a pokonanie tego niewiele ponad 130-kilometrowego odcinka zajmie około 70 minut.
ZOBACZ TAKŻE

[WIDEO] Co słychać na budowie drogi ekspresowej S-1? Najnowsze nagranie

Jest kluczowa decyzja. Budowa ostatniego z odcinków drogi S-1 staje się faktem!

[WIDEO] Budowa drogi ekspresowej S-1 z perspektywy paralotni. Nowe wideo z komentarzem

[WIDEO, FOTO] Jak wygląda koniec roku na budowie drogi S-1? Najnowsze zdjęcia

[WIDEO] Co słychać na budowie drogi ekspresowej S-1? Nowe nagranie z perspektywy motolotni

[WIDEO, FOTO] Co słychać na budowie drogi S-1? Prace ruszyły na kolejnym odcinku
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu czecho.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.