Foto

  • 14 stycznia 2025
  • wyświetleń: 2949

Szybsze podróże z naszego regionu do Krakowa dzięki S-52. Ogłoszono ważny przetarg

Węzeł Suchy Potok w Bielsku-Białej (docelowo węzeł Hałcnów) - to tutaj rozpocznie się budowa drogi ekspresowej S-52 na odcinku od Bielska-Białej do Krakowa - 31.12.2024 · fot. GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na przeprowadzenie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę dla pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI). To 16 km drogi ekspresowej S-52 między przyszłymi węzłami Bielsko-Biała Hałcnów i Bulowice. Na oferty GDDKiA czeka do 18 lutego.

GDDKiA łączy zadania 



Ogłoszono przetarg na projekt fragmentu Beskidzkiej Drogi Integracyjnej
fot. GDDKiA


To kolejny przetarg na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do budowy tej oczekiwanej w zachodniej Małopolsce trasy. Pierwsze postępowanie GDDKiA musiała unieważnić wiosną 2024 roku ze względu na niewielkie zainteresowanie wykonawców i bardzo wysoką wartość złożonych przez nich ofert. Zaproszono wtedy geologów na spotkania, żeby wspólnie wypracować nowe założenia kolejnego postępowania. 

- W porównaniu z poprzednim, jest kilka istotnych różnic. Wcześniejszy, pojedynczy przetarg dzielił trasę na sześć odcinków, a wykonawcy mogli składać oferty na określone części. Teraz podzieliliśmy przetarg na cztery osobne postępowania i dziś ogłaszamy pierwsze z nich. Zadaniem wykonawcy będzie przeprowadzenie nie tylko badań geologicznych, ale też przygotowanie projektu budowlanego nowej S52 i uzyskanie pozwolenia na jej budowę (czyli decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID). Wykonawca przygotuje też projekt wykonawczy - podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. 

Przetargi na badania i przygotowanie projektu dla kolejnych etapów nowej drogi GDDKiA będzie ogłaszać stopniowo.

- Zaczynamy od pierwszego, najbardziej wysuniętego na zachód odcinka, który będzie także drogą wyjazdową z Bielska-Białej na wschód. Ponad połowa z 16 km tego fragmentu BDI będzie biegła w województwie śląskim. Ta część drogi pozwoli na ominięcie od północy jednej z największych wsi w Polsce, kilkunastotysięcznych Kóz (w woj. śląskim). Trasa będzie też południową obwodnicą małopolskich Kęt. Powstaną trzy węzły - Kozy, Kęty i finalny w Bulowicach, na zachód od Andrychowa. Połączy on nową drogę ekspresową z dzisiejszą DK-52. Zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021, tą drogą każdego dnia porusza się prawie 20 000 pojazdów - wyjaśnia GDDKiA. 

Kolejny przetarg ma zostać ogłoszony w najbliższym czasie, a dotyczyć będzie 20-kilometrowego odcinka między Chocznią a Kalwarią Zebrzydowską. Ta część trasy będzie równocześnie obwodnicą dwóch miast, Wadowic i Kalwarii.

Zakres badań geologicznych 



Ogłoszono przetarg na projekt fragmentu Beskidzkiej Drogi Integracyjnej
fot. GDDKiA


Na całym odcinku BDI GDDKiA planuje wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań.  Średnia głębokość odwiertu to 11 m. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 m. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności. 

Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność. 

Beskidzka Droga Integracyjna  



S-52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK-52 - Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską - z DK-7 w Głogoczowie. Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Planujemy wybudowanie 12 węzłów - Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina. 

Droga ekspresowa S-52 ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki - od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 r. dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa. Wnioski o decyzje ZRID dla czterech odcinków GDDKiA planuje złożyć w 2027 r., a po ich uzyskaniu ogłosi przetargi na realizację trasy. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). 

mp / czecho.pl

źródło: GDDKiA

Reklama

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu czecho.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.